Debat
Nationale test ved genåbning af skoler er gak-gak
Eleverne og forældre i folkeskolerne vil blive mødt af krav om at gennemføre alle obligatoriske nationale test, når eleverne får lov til at vende tilbage til skolerne igen. Upræcise test er en forkert prioritering midt i en coronatid
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg ønsker de nationale test hen, hvor peberet gror. De er smækfulde af fejl, de bliver oplevet som meningsløse af elever og medarbejdere, og der er ikke umiddelbart lagt op til de grundlæggende forbedringer af systemet, som ellers var lovet. Derfor virker det helt skævt, at regeringen ikke i det mindste viderefører den skrabede model for testene.
Lærere og pædagoger får nok at tage sig af i forhold til elevernes faglighed og trivsel, når skolerne åbner igen. Det er det, tiden, tankerne og kræfterne skal bruges på, ikke et ufærdigt, haltende og hakkende testregime. Der er brug for, at regeringen gør den beslutning om.
I foråret 2020 besluttede vi i Aarhus, at skolerne i Aarhus ikke i 2020 skulle deltage i de frivillige nationale test. Det skete blandt andet med baggrund i en national evaluering fra VIVE, der viste en række uhensigtsmæssigheder i testenes indhold og anvendelse.
Denne beslutning er nu gjort permanent, så eleverne fremover alene skal tage de obligatoriske nationale tests.