Kommunen: "Hvad skal barnet hedde?" Reklamefirma: "Fortuna B". Esbjerg folkeskolers opfindsomme navngivning er muligvis på vej retur og det kan være første afsæt til en udvikling, der bevæger sig bort fra en hidtil voksende tendens.

Når folkeskoler døbes af reklamefolk

Bakkevejens Skole eller Fortuna B? Det kan virke som en ubetydelig beslutning, men ifølge formand for Esbjerg Lærerforening Kenneth Nielsen er debatten om kommunens skolenavne et symptom på et skadeligt fokus på stordrift.

Offentliggjort

Forstå navnelegen i esbjerg

  • Esbjergs 27 skoler blev slået sammen til 7 nye skoler og en'børneby' (Darum børneby) i forbindelse med en ny skolestruktur,der trådte i kraft d. 1 august 2015.
  • Skolerne har beholdt deres fysiske placering undersammenlægningen. Således hører Bryndum, Sønderris og Hjerting alleunder Auraskolen og kaldes eksempelvis Auraskolen - afdelingSønderris.
  • Alle syv skoler har en hovedafdeling. I Auraskolen er deteksempelvis afdeling Hjerting.
  • Ud over Aura fik de nye skoler navnene: Signatur, Cosmos,Fortuna, Bohr, Urban og Vadehavsskolen.
  • Navnene er opfundet af reklamefirmaet Kirk og Holm. Denmangfoldige dåbsattest løb op i mere end 131.000 kr.
  • Navneændringen er ikke blevet mødt med begejstring blandtEsbjergs beboere. Blandt andet er der oprettet en Facebook-gruppeved navn: "Vi hader de nye skolenavne"
  • De nye navne er blandt andet blevet kritiseret for at værehistorieløse og forvirrende.
  • Viceborgmester Jesper Frost Rasmussen foreslog derfor fornyligt at lade skolebestyrelserne bestemme deres eget navn på deenkelte afdelinger. Forslaget tages op på næste møde i Børn ogFamilieudvalget.
  • Forslaget muliggør, at de syv bestyrelser kan få lov atnavngive de enkelte afdelinger på egen hånd. Således kan Urban Pigen få lov at hedde Præstegårdsskolen, såfremt detønskes. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Signaturskolen, Cosmosskolen og Urbanskolen. Det er nogle af de navne, som blev valgt, da Esbjerg Kommune kontaktede et designbureau i bestræbelsen på at give de nye skoler et mere innovativt islæt i forbindelse med indførelsen af en ny skolestruktur i sommeren 2015. Navngivningen har sidenhen affødt både forvirring og utilfredshed blandt borgerne, da de hverken afspejler skolernes geografiske placering eller lokalhistorie. Kritikken var så massiv, at viceborgmester Jesper Frost Rasmussen (V), der i sin tid var med til at vedtage navneændringen, for nyligt foreslog, at man giver de enkelte skolebestyrelser lov til at selv vælge nye navne til de enkelte afdelinger uden politisk indblanding.

Her kommer Kenneth Nielsen ind i billedet. Han er formand for Esbjerg Lærerforening og udtalte i forbindelse med forslaget, at han glæder sig over, at magten nu kommer tilbage til skolerne. Men hvad mener han egentlig med det?

Fra toppen og ned

"Det betyder jo ingenting for hverken elevernes læring, eller lærernes mulighed for at undervise, om skolen hedder det ene eller det andet", siger Kenneth Nielsen.

Han forstår, at folk er oprørte over navneændringerne af mange forskellige grunde. Men det er navnene som symbol på en tendens, Kenneth Nielsen er optaget af.  Tendensen til det, som han kalder 'stordriftsulemper'.

 "Man snakker jo ofte om stordriftsfordele i forbindelse med sammenlægninger og andet, men det er også vigtigt at sætte fokus på stordriftsulemperne".

Når man fra kommunal side laver store strukturelle ændringer og ensretninger kan det nemlig være på bekostning af den enkelte skoles særpræg, vurderer Kenneth Nielsen.

"Det er byrådet, der bestemmer hvor specialundervisningen skal ligge, og hvor lejrskolen skal gå hen. Når navnene så også bliver bestilt fra politisk side, er det altså et lille hjørne af samme problemstilling".

Hver skolebestyrelse havde mulighed for at vælge mellem to forskellige navneforslag fra reklamebureauet, men den valgfrihed giver Kenneth Nielsen ikke meget for:

"Det svarer til at få valget mellem om din datter skal hedde Paprika eller Persille, når du egentlig bare vil have hende til at hedde Helene"

18 millioner på vej til Esbjergs skoler

Fortuna bør vige for de små stærke enheder

Kenneth Nielsen er altså begejstret for, at skolerne nu måske alligevel får lov at bestemme deres egne navne. Ikke fordi navnene er vigtige, men fordi det er en fornuftig U-vending i en stordrifts-strøm, der længe har bevæget sig i den forkerte retning.

"En af stordriftsulemperne er, at man risikerer at svække relationerne mellem lærerne, eleverne og forældrene", siger Kenneth Nielsen og henviser til, at de seneste arbejdsmiljøundersøgelser over folkeskolerne i Esbjerg har vist en stærk sammenhæng mellem små enheder og lavt sygefravær samt stærk social kapital.

Esbjerg: Små skoler har det mindste sygefravær 

Så hvis Fortuna B igen bliver til Bakkevejsskolen, har folkeskolesystemet ifølge Kenneth Nielsen taget et mindre, men dog betydeligt skridt i den rigtige retning. "Jo mindre enheder man har, jo stærkere er relationerne".