Anmeldelse
Karolines Køkken/ Undervisningsmaterialet MAD, frilæsningsbøger: Bo og mælken/Nana på mejeriet/Mormor laver maden/Bo og Nanas madpakker
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Otte farverige A4-ark med en-to opskrifter på hvert ark. På forsiden findes et fotografi af den færdige ret samt varekendskab eller information, desuden en energicirkel.
På bagsiden findes opskrifterne med hvide kvadratfelter, hvor fremgangsmåden er illustreret. Målgruppen er 6.-7. klassetrin. De pædagogiske konsulenter har udarbejdet arkene ud fra læseplan 95 og understreger, at opskriftsarkene lægger op til at arbejde med kerneområderne madlavning og levnedsmidler, mens områderne måltider og kost også kan inddrages. Der er desuden mulighed for at tilgodese et eller flere af perspektiverne.
Opskrifterne er bygget pædagogisk op med varelisten til venstre og fremgangsmåden i punkter til højre i læseretningen. Flere steder findes gode tips til de enkelte retter. De valgte retter er dog meget tidskrævende, og seks retter har op til 13 arbejdspunkter, hvilket både kræver elever, der er gode læsere, og elever, der er i stand til hurtigt at omsætte det læste til praktisk arbejde.
Som forfatterne selv bemærker, kan energifordelingen i de to valgte desserter: pæretærte (mørdej) og æblelommer (finere gærdej) give anledning til en diskussion, idet der er henholdsvis 125 g og 200 g smør 'gemt' i dejene, desuden forslag om piskefløde/creme fraiche til servering. - Kan vi forsvare det, økonomisk og ernæringsmæssigt i den obligatoriske hjemkundskabsundervisning?
De fire små frilæsningsbøger er tænkt som supplement til indskolingsmaterialet MAD, men kan også bruges selvstændigt. Opsætning og illustrationer er meget enkle. Ord og sætninger tilpasset 1.-3. klassetrin. Forfatteren har formået at give bøgerne både handling og 'liv' gennem de gode dialoger, bøgerne rummer. Jeg finder dem meget anvendelige og aktuelle til brug i tværfaglige emner på de pågældende klassetrin.