Anmeldelse
En "smags"oplevelse
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
To unge hjemkundskabsforfattere har udgivet deres eksamensopgave, og vi ser gerne flere lektioner, der er så grundigt gennemarbejdede.
Vi oplever et undervisningsmateriale, der kan justeres, så det er anvendeligt til forskellige klassetrin. Forløbet strækker sig over fem uger, hvor eleverne laver en række opskrifter. Der eksperimenteres med sukkermængden og forskellige sukkertyper, hvor eleverne skal vurdere smag, konsistens, udseende og duft og herudfra danne deres egen personlige holdning. Elevhæftet giver mulighed for at udarbejde en undervisningsplan, at få en baggrundsviden om sukkerets vej, at udføre regulært eksperimenterende arbejde og at forholde sig til sukkerets tekniske kvaliteter. Enkelte steder er der måske for megen tekst, hvilket gør opskriften mindre overskuelig for eleverne, her kan nævnes de 20 punkter til fremstilling af bolcher.
Det udmærkede emne kan med fordel bruges i tiden op til jul, og man kan så starte skoleåret op med danske grøntsager og frugter, når de har sæson.
Lærervejledningen har et sensorisk skema efter hver lektion, en udmærket ting, der giver læreren mulighed for at følge processen hver gang. Bagest i materialet findes indkøbsliste og budget for alle fem undervisningsgange, desuden en fyldig litteraturliste og diverse link. Afslutningsvis lægger forfatterne op til et evalueringsskema på nettet, således at materialet kan videreudvikles til gavn for alle parter.
Et anbefalelsesværdigt materiale, der bør indgå i enhver skoles hjemkundskabsundervisning.