Anmeldelse

Madkundskab

Alt i én grundbog

Denne bog er et must for alle madkundskabslærere - uddannede såvel som studerende. Den er tyk, men det skal den også være, hvis den vil tage faget alvorligt.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Faget hjemkundskab er med skolereformen blevet til madkundskab, og det er også navnet på en ny bog fra forfatterne Annelise Terndrup Pedersen og Helle Brønnum Carlsen. Det digre værk afløser deres tidligere ”Bogen til hjemkundskab – bid for bid” og retter sig mod de nye kompetencemål: Mad og sundhed, fødevarebevidsthed, madlavning og måltider, madkulturer.

Fakta:

Titel: Madkundskab

Forfatter: Helle Brønnum Carlsen, Annelise Terndrup Pedersen

Pris: 799,95

Sider: 403

Forlag: Akademisk Forlag

Men er der nu brug for så stor og omfattende en bog til faget madkundskab? Det spørgsmål besvarer forfatterne selv i indledningen, idet de gør gældende, at det er den teoretiske viden, der danner basis for, at faget kan folde sig helt ud. Og her får nuværende og kommende undervisere det hele i én bog. Teorien organiseret i overskuelige kapitler i den ene halvdel og organisering, årsplaner og undervisningsforløb i den anden.

Hvert kapitel i bogen starter med en appetitvækker, en indledning, der både stiller skarpt på, hvad kapitlet handler om, og giver forslag til, hvordan netop dette område kan gribes an i undervisningen. Det er også her, forfatterne reflekterer over et emne eller stiller spørgsmål, der kan føre til en videre drøftelse i undervisningen.

Skrivestilen, det grafiske layout og disponeringen gør bogen overskuelig og meget læsevenlig. Dog mangler der et stikordsregister. En mangel, der ikke kan opvejes af den omfattende indholdsfortegnelse. Skal man for eksempel finde Maillard-reaktion, må man omkring ”Stegemetoder” på side 155, hvor betegnelsen Maillard-reaktion står nævnt med henvisning til kapitel 2, men ikke sidetal. I kapitel 2, side 162 under ”Kulhydraters og proteiners evne til at skabe bruning og aroma” finder man nu underafsnittet ”Maillard-reaktion”, men dette kan ikke genfindes i indholdsfortegnelsen.

Smuttere i korrekturlæsningen, som når der i teksten på side 223 står angivet nogle farver, som ikke svarer til modellens farver, eller når der på side 169 henvises: ”se nedenfor” - og man må bladre helt om til side 173 for at finde den model, der henvises til, må man forvente er rettet i næste udgave.

Bogens omfang kan altså sagtens retfærdiggøres, ja, det kan dårligt gøres på mindre plads, hvis faget skal behandles seriøst og hele vejen rundt. Og det bliver det – grundigt og med stor erfaring og viden. Bogen er med til at bekræfte fagets vigtige rolle i den moderne skole.