Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Tirsdag var folkeskolereformen til behandling i folketingssalen.
Det plejer at være sådan at når der er debatter i salen der også har fyldt meget i offentligheden, så plejer alle ordfører at være helt oppe på dupperne. Enten er de indignerede, uforstående eller begejstrede. Det plejer også at være her at der for alvor bliver diskuteret holdninger, værdier og idealer.
Men fra regeringspartiernes ordførere var det godt nok svært at finde en eneste holdning, værdi eller ideal, som kan forsvare, eller i det mindste bare forklare, den folkeskolereformen som regeringen har trukket ned over vores fælles folkeskole.
Tag f.eks. de Radikales ordfører, Lotte Rod. Det nærmeste hun kom på en holdning var, da hun sagde, at reformen var en tillidsreform, og at de Radiale tror på den enkelte skole.
Det udtrykker en holdning ja. Men holdningen kan på ingen måde forsvare den politik, som regeringen har ført. For folkeskolereformen, lockouten og regeringsindgrebet er jo alt andet end en tillidsreform. Tværtimod har forløbet helt tydeligt vist, at regeringspartierne ikke har tillid til lærerne og ikke tror på den enkelte skole.
I Enhedslisten har vi mange holdninger til reformens mange ændringer. Men vores grundholdning til denne reform bygger på at vi har tillid.
Tillid til lærerne og til vores fælles folkeskole. Vi ved, at gode skoler hviler på et fundament, hvor lærerne har indflydelse på skolen, hvor lærerne har ordentlige arbejdsforhold og hvor lærerne har tid nok til at forberede undervisningen.
Det er ikke bare noget vi siger. Vi mener det, og vi handler efter det.
Jeg har ikke noget til overs for forløbet omkring overenskomstforhandlingerne og resultatet af regeringsindgrebet, og jeg har svært ved at se det som andet end aftalt spil. Til gengæld har jeg respekt for lærerne og den lange, seje kamp, som lærerne kæmpede under lockouten.
Jeg er forarget over, at regeringen laver en folkeskolereform, der blandt andet er finansieret af den danske lærerstand, og jeg tror ikke på, at folkeskolen bliver bedre af, at lærerne nu får mindre forberedelsestid.
For som Troels Ravn fra S sagde i folketingssalen så kræver god undervisning god forberedelse.
Og derfor er det hyklerisk at det netop er forberedelsestiden der betaler for reformen.
Jeg finder det hyklerisk, at de politikere som gerne vil påtvinge lærerne et højere undervisningstimetal, ikke også samtidig vil tage ansvar for, hvad det er, lærerne ikke længere skal lave. Og jeg finder det nødvendigt at fortsætte kampen for lokalaftaler, der sikrer ordentlige arbejdsforhold og tilstrækkeligt med forberedelsestid til lærerne.
I Enhedslisten stemmer vi ud fra vores værdier og vores holdninger. Det gør vi i folketinget, og det kommer vi også til at gøre i byrådene. Derfor kommer vi til at foreslå at lave lokale arbejdstidsaftaler hvor der er tid til forberedelse, i så mange kommuner vi overhovedet kan.
Hvis du er enig så hjælp os i byrådene rundt omkring, og stem Enhedslisten d. 19. november