Der var ikke nogen tvivl at spore blandt engelsklærerne, der var på kursus i undervisningsmaterialet Words. De vil være bedre til at lære eleverne at stave på engelsk.Foto: Freja Grooss Jakobsen
Engelsklærere: Vi skal blive dygtigere til at gøre eleverne dygtigere til at stave
Phonics fylder ikke nok på læreruddannelserne. Sådan lyder konklusionen fra tre engelsklærere i folkeskolen, som derfor er taget på kursus i undervisningsmaterialet Words. Folkeskolen var med til første kursusdag.
Fem engelsklærere
er samlet i et lille undervisningslokale på en kølig og klar efterårsdag på HF &
VUC Roskilde.
Annonce:
Sammen skal
de tage hul på et kursus i undervisningsmaterialet Words – et engelskmateriale, der er målrettet elever i folkeskolen, ungdomsuddannelserne og
specialundervisningen, og som særligt skal hjælpe elever med ordblindhed.
En deltager er underviser på Landbrugsskolen i Odense. En anden er fra HTX
i København. Og de sidste tre deltagere er fra Præstemoseskolen i Hvidovre.
”Vi har
sikkert alle sammen valgt, at vi ville undervise i engelsk, fordi vi fandt sproget
let. Og det er jo bare det dårligste udgangspunkt”, siger hun til holdet, der
nikker og griner.
Annonce:
Dorte Gørtz fortsætter:
”Hvor mange
her i lokalet ved eksempelvis, hvad phonics er?”.
Der bliver
stille i det lyse undervisningslokale.
”Jeg har haft
fonetik”, fortæller Erika Hedetoft Skelmose fra Landbrugsskolen i Odense.
Annonce:
Det er dog
ikke helt det samme, lyder svaret fra Dorte, der uddyber:
”De fleste
danskere har lært at stave til alle mulige engelske ord som blue og lady
udenad , i stedet for at lære, hvordan man staver ud fra bogstavernes lyde og
nogle logiske staveregler".
"Og det er simpelthen fordi, vi ikke er dygtige nok
til phonics - at koble bogstaverne med
deres lyde ”, forklarer hun.
Tapping, mapping og zapping
Annonce:
Én af de
ting, som engelsklærerne skal dykke ned i på denne kursusdag i Roskilde, er
tapping-metoden.
Tapping går i
al sin enkelthed ud på, at man udtaler hvert enkelt bogstavs lyd i et ord samtidigt
med, at man tapper én finger per lyd, for til slut at samle lydene til et ord.
Metoden
skal gøre det lettere at fastholde bogstavernes rækkefølge i et ord. Og selvom det
kan lyde simpelt, så er det langt fra en nem opgave.
”Man skal
kunne grine af sig selv og sine rystende mormorarme”, fortæller Dorte Gørtz,
mens hun illustrerer metoden for holdet af engelsklærere.
Annonce:
Gruppen af
kursister øver sig, griner og starter forfra.
De tapper,
mapper og zapper. Tapper med fingrene, mapper bogstaverne og zapper ordlyde fra den ene
lyd til den næste.
”Er det svært
med det her tapping?”, spørger Dorte Gørtz. Svaret fra gruppen af lærere
falder prompte:
”JA!”
De griner af
sig selv og hinanden, og det er ikke altid lige let for gruppen af
engelsklærere at løse de forskellige opgaver i undervisningsmaterialet. Og det
er der ikke noget at sige til, fortæller Dorte Gørtz.
”Det er jo
helt nye teknikker og viden for de fleste af os. Vi skal bare øve os, så vi kan
blive bedre til at inddrage alle eleverne i den engelske sprogkode”.
Engelsklærernes spejlbillede
Men det er
bestemt ikke den eneste udfordring, der bliver kastet efter engelsklærerne
denne hverdagseftermiddag i oktober.
Nu står den
nemlig på øvelser i O- og U-lyde.
Gruppen af
engelsklærere følger Dorte Gørtz. Og der er ikke én i lokalet, der ikke får
strukket ud i ansigtsmimikken.
Lydene skal
være præcise og tydelige.
”Man skal
godt nok være sikker på, at man lærer eleverne de rigtige lyde, selvom man selv
bliver forvirret”, siger Merete West Larsen.
Dorte Gørtz
foreslår, at lærerne stiller sig foran spejlet derhjemme og kigger på sig selv,
mens de øver lydenes artikulation, samtidigt med at de tapper med fingrene.
”Vi kan
stille os i spejlsalen på skolen og øve os sammen”, siger Anita Kristensen til sine kollegaer
fra Præstemoseskolen.
Og netop det
at være fælles om de nye teknikker er grunden til, at de tre engelsklærere er
taget sammen til kursus i dag.
Merete West Larsen har
nemlig deltaget i en introduktion til kurset tidligere, men hun havde lyst til og
brug for at dele det med kollegaerne, så de sammen kan finde ud af, hvordan de
kan inkorporere phonics i undervisningen.
”Jeg har
simpelthen haft brug for andre, som jeg kunne øve det med efterfølgende”,
fortæller Merete West Larsen og fortsætter:
”Det er ikke
noget, som vi havde undervisning i, dengang jeg gik på lærerseminariet. Og
selvom det selvfølgelig er mange år siden, er mit indtryk ikke, at det har
ændret sig. Derfor er vi taget sammen afsted i dag for at blive dygtigere engelsklærere”.
Mere end husbehov
Hos Merete West Larsen er
der desuden ingen tvivl om, at phonics ikke kun gavner elever med ordblindhed.
”Det her
handler også om, at jeg generelt gerne vil blive bedre til at undervise eleverne
i at stave på engelsk”.
Og det er
dagens underviser Dorte Gørtz helt enig med Merete West Larsen i.
”I Danmark skal
vi ikke alene kunne tale og skrive engelsk til husbehov. Vi skal mestre sproget
på et ret højt niveau, og derfor er det så vigtigt, at vi giver eleverne en
langt dybere forståelse for engelsk, end vi gør i dag”.