Anmeldelse
Happy No. 1
Happy No. 1
Spændende nyt engelsksystem til 7. klasse
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Happy No. 1" er et nyt spændende bud på et grundbogsmateriale beregnet til 7. klasse, hvor der er lagt stor vægt på ordforrådstilegnelse, tekstforståelse og skriftlighed.
Fakta:
Titel: Happy No. 1
Forfatter: Anne Bjørn Larsen, Lennart Peterson, Kjell Johansson, Kristina Bergman
Type: Bog med cd
Forlag: Forlag Malling Beck
Systemet består af en interessant emnebaseret grundbog, en arbejdsbog med varierede opgaver, en meget detaljeret og fyldig lærervejledning og fire lærer-cd'er.
Emnerne i grundbogen kommer vidt omkring: Animals, sports, mysteriums, festivals og London til tekster om fashion, Ireland og space. Det er generelt meget engagerende tekster, der helt sikkert vil appellere til målgruppen. Der er en god blanding af tekstgenrer, ligesom der findes tekster på forskellige niveauer, som eleverne aktivt kan vælge efter evner og interesser.
Arbejdsbogen, som i øvrigt er en flergangsbog, indeholder et væld af meget forskelligartede opgaver lige fra udfyldningsopgaver til selvstændigt, kreativt arbejde baseret på input fra enten tekstbogen eller de medfølgende cd'er. Bagerst i arbejdsbogen findes et separat afsnit med grammatik, som kan inddrages, når det passer ind i undervisningen.
Cd'erne er af høj kvalitet, og der findes en dejlig blanding af britisk engelsk, amerikansk engelsk og irsk.
Hvert emne fra tekstbogen afsluttes med en til emnet passende sang, hvilket er glimrende målgruppen taget i betragtning. Det er godt nok coverudgaver, men kvaliteten er overraskende god og rimelig tro mod originalerne.
Handy Helper indeholder, ud over det man finder i en traditionel lærervejledning, baggrundsinformation til teksterne, litteratur og filmhenvisninger, inspiration til videre arbejde med de forskellige temaer, forslag til projektarbejde, yderligere læsetekster, læseforståelsestest med mere.
Det er således en meget fyldig og detaljeret lærervejledning, hvor man dels bliver guidet, dels får et godt indblik i systemets bagvedliggende didaktik. I denne sammenhæng har forfatterne ladet sig inspirere af teorien om cooperative learning og efterfølgende medtaget fire forskellige samarbejdsstrukturer fra dette koncept med henblik på at skabe et positivt og trygt læringsmiljø.
"Happy No. 1" har et væld af stimulerende tekster og udfordrende opgaver, som på forskellig vis giver eleverne muligheder for at anvende det engelske sprog, uanset hvilket niveau de befinder sig på.
Hermed er der skabt mulighed for, at eleverne får udbygget det engelsk, de allerede kan i forvejen.
"Happy No. 1" er tænkt som en naturlig fortsættelse af arbejdet med "Portfolio Build Up" til 6. klasse, men kan lige så vel anvendes i forlængelse af et hvilket som helst engelsksystem.