Anmeldelse

Kick back / Letter from America / Diary of an (un)teenager / Hostage / Young Dracula / What's your problem

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Engelsklærere på mellemtrinnet og i overbygningen sukker efter gode frilæsningsbøger. Med denne serie har vi fået seks godt glosserede af slagsen, heraf kan tre anvendes i 5. og 6. klasse, to i 6. og 7. klasse og den sidste på 8. og 9. klassetrin. Bøgerne er oprindeligt skrevet af engelske forfattere, hvorefter de emnemæssigt og sprogligt er blevet bearbejdet, så de appellerer til danske børn.

Temaerne er ligeledes meget varierede og interessante for danske teenagere. Der er alt lige fra det mere pjattede og dramatiske over det romantiske til det højaktuelle. Vi hører for eksempel om en ung bondesøn, der bliver overlykkelig, da det viser sig, at han alligevel ikke er søn af Dracula. Han vil nemlig hellere drikke frisk komælk end varmt blod.

Det har også været vigtigt at præsentere universelle ungdomsproblemer i denne serie. Derfor hører vi blandt andet om, hvordan man lærer at klare sig, hvis man er forelsket, føler sig anderledes, eller hvis forældrene skal skilles.

Min egen favorit blandt disse bøger er "What's your problem", som meget intenst fortæller historien om en andengenerationsindvandrer, der bliver forfulgt af en racistisk bande, da han flytter til en landsby et sted i nærheden af Nottingham. Ulig de andre bøger i denne serie har denne ikke en happy end, men det synes jeg ikke gør noget, da den er beregnet for børn i 8. og 9. klasse.

Evalueringsinstituttet har i rapporten "Engelsk i grundskolen: indhold, læring, resultater" (2003) konstateret, at "eleverne efterlyser autentiske tekster og ægte sproglige oplevelser". Disse ungdomsbøger giver gode muligheder for at imødekomme såvel elevernes som lærernes behov på en yderst tilfredsstillende måde.