Anmeldelse

Evaluering og test i engelsk

Evaluering og test i engelsk

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Evaluering og test i engelsk" består af fem artikler, der giver inspiration til, hvordan man som lærer kan arbejde målrettet med forskellige former for intern evaluering. Formålet er selvfølgelig at gøre undervisningen bedre, så både den faglige og sociale læring bliver mere fremadrettet, end hvis man udelukkende bruger ekstern evaluering.

Fakta:

Titel: Evaluering og test i engelsk

Forfatter: Ulla Bryanne, Vinnie Lerche Christensen, Benthe Fogh Jensen, Jette Laursen, Martin Miller

Pris: 211,25 kroner

Sider: 122 sider

Serie: Faglighed, test og evalueringskultur

Type: Bog

Forlag: Dafolo

Den første artikel er den mest overordnede. Forfatteren fortæller indgående om målfastsættelser, der skal omsætte de fine ord i Fælles Mål til realiteter. Hun lægger også vægt på, at man skal se på både elevens kundskaber og færdigheder. Sidst, men ikke mindst, hører vi om CEF og DIALANG, der er referencerammer, lærere og elever kan anvende til at diagnosticere elevers svage og stærke sider inden for de fire centrale kundskabs- og færdighedsområder.

De fire øvrige artikler koncentrerer sig om hvert sit centrale kundskabs- og færdighedsområde, for eksempel evaluering af de kommunikative færdigheder, sprog og sprogbrug, sprogtilegnelse og kultur- og samfundsforhold. Alle forfatterne har ganske bestemt det teoretiske grundlag i orden.

Personligt synes jeg nok, at Martin Miller er mest praksisnær med sine eksempler på, hvordan man i en 7.-klasse kan arbejde med evaluering i sprog- og sprogbrug. Det appellerer til mig, men andre vil sikkert nyde den mere teoretiske indgangsvinkel, som de øvrige forfattere lægger for dagen.

Alle forfatterne går ind for intern, fremadrettet evaluering, og at der er en vis skepsis imod kun at gennemføre ekstern, bagudrettet evaluering i form af ministeriets prøver. Forfatterne er bange for, at vi lærere falder i den grøft, der hedder test for testens skyld, så vi øver alt for meget i de kundskaber og færdigheder, som vores elever bliver testet i. Dermed risikerer man at underprioritere områder, som er sværere at måle.