Anmeldelse

Happy no. 2

Happy no. 2

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Happy no. 2" er et dejligt indspark i 8. klasses engelskundervisning. Materialet, der består af grundbog, lærervejledning, arbejdsbog og cd-boks, er som etteren tematisk opbygget efter portfoliotanken med fine og relevante tekster for aldersklassen. Der er lækre illustrationer i form af mange tegninger, fotografier og tegneserier. Materialet er inspireret af cooperative learning-tankegangen, derfor er det fint, at man får en artikel om emnet i lærervejledningen.

Fakta:

Titel: Happy no. 2

Forfatter: Kristina Bergman, Kjell Johansson, Anne Bjørn Larsen, Lennart Peterson

Serie: Happy

Type: Diverse

Forlag: Alinea

Der er mange interessante temaer repræsenteret. Personligt synes jeg nok, det er lidt i overkanten, men jeg tror, eleverne vil nyde variationen. Der er også gode muligheder for differentiering, da teksterne og opgaverne er opdelt i tre sværhedsgrader. Man kan plukke i temaerne eller vælge at have grundbogen som fast ledsager i løbet af skoleåret.

Der er rigtig mange spændende og fantasifulde lyttetekster med forskellige autentiske accenter. Manuskriptet til disse findes i lærervejledningen "Handy Helper", som også er handy i andre sammenhænge. For eksempel med hensyn til ekstra læsetekster, udfyldningsopgaver, baggrundsinformationer og forslag til flere tekster, test, film og musik.

Den tilhørende workbook indeholder et stort selvstændigt afsnit om grammatik, der er lige til at bruge for eleverne. Som noget nyt er der her også gjort en del ud af fonetik. Det er godt, da lydene trods alt er grundlaget for en ordentlig udtale.

Materialet udmærker sig også med en stor linksamling på hjemmesiden www.fmb.dk/happy , som eleverne og læreren kan bruge i det daglige arbejde.