Folkeskolens leder:

En superlærer

Hvorfor ikke give muligheder for at udvikle sig til en endnu bedre underviser i sit fag?

Offentliggjort Sidst opdateret

Karriere. Ikke et ord, mange lærere frivilligt tager i munden. Det lugter for meget af rundsave på albuerne og profitmaksimering. Fart over feltet og tungen ud af munden.

Men hvis man i stedet drejer ordet og kalder det: at udvikle sig, blive en dygtigere lærer, så vil mange se helt anderledes på det. For vi ved fra undersøgelser, at mange lærere gerne lægger engagement og mange timers arbejde i at udvikle sig fagfagligt.

For selv om den daglige vekslen mellem forberedelse og undervisning kører, så er det også spændende at se nye muligheder og følge med i de fag, man underviser i. Men det er svært at få lov.

Omkring halvdelen af lærerne i Folkeskolens lille undersøgelse sukker efter efteruddannelse i deres fag. Det burde være godt nyt for arbejdsgiverne, for forskningen fortæller, at efter syv år uden efteruddannelse har man en tilbøjelighed til at stagnere lidt.

Som formanden for undervisningsudvalget i DLF, Regitze Flannov, siger, er efteruddannelse med til at holde motivationen ved lige, og bedre undervisere giver ifølge international forskning også bedre resultater for eleverne.

Undersøgelser viser, at meget få lærere faktisk får fagfaglig efteruddannelse. I stedet bliver de sparsomme midler brugt til konceptuddannelser i kommunerne. Det er uforståeligt. Men sandt.

Så lærere med lyst til udvikling er nødt til at bevæge sig ud af klasselokalet.

I dette blad har vi talt med fire lærere, som gerne ville udvikle sig. Det er lykkedes for dem alle fire. Men det er sket via job uden for folkeskolen.

Hvorfor ikke give muligheder for at udvikle sig til en endnu bedre underviser i sit fag? DLF har samlet fondsmidler sammen for at udbyde fagfaglig efteruddannelse. Ikke det mest sexede ord, og det forslår også som den berømte skrædder i helvede. Men det er bedre end ingenting. Det vil sikkert endnu en gang demonstrere for kommunerne, at lærerne virkelig gerne vil kaste sig over faglig efteruddannelse. Gid der må gå en prås op for dem.

Hvorfor kan man ikke sige: Jeg er lærer – certificeret superunderviser i folkeskolen