Hvor mange af kollegerne talte om, hvor dejligt det var at få deres
efterlønsbevis, så de kunne stoppe som lærere, når de ville, havde det
nærmest den modsatte effekt på Åse Weltzin, da hun i september 2021 fyldte 63
år og fik sit efterlønsbevis.
”Hvor det gav mine ældre kolleger en frihed, gav efterlønsbeviset mig en form
for åg, og det blev nærmest et mantra for mig, at nu skulle jeg til at
begrunde, hvorfor jeg gik på arbejde, når jeg rent faktisk kunne lade være”,
siger Åse Weltzin.
Men hun elskede jobbet som primært lærer i håndværk og design på Tåsingeskolen
i Svendborg Kommune. Kontakten med børnene og udviklingen når eleverne rykkede
sig fagligt og lykkedes med ting, de tidligere havde haft svært ved.
”Jeg var virkelig glad for mit arbejde og glad for alle de små ting, man får i
lærerjobbet. Som når jeg gik over skolegården, og glade børn råbte: 'Hej Åse'.
Man labber det i sig som varm mælk med honning”, fortæller hun.
Samtidig ville hun gerne bidrage til samfundet og til fællesskabet, så længe
hun kunne. Så planen var at tage et år ad gangen og fortsætte med at arbejde,
så længe det gav mening.
”Samtidig havde jeg nogle forestillinger om, hvordan det ville være at stoppe
med arbejdslivet. Og det at have en hverdag, hvor man kunne klippe sit græs med
en neglesaks og strikke den ene trøje efter den anden, var bare ikke særlig
attraktiv for mig”, konstaterer Åse Weltzin.
Tog væk den første måned
I dag nærmer Åse Weltzin sig de 66 år og har været på
efterløn siden den 1. oktober 2023. Alle hendes bekymringer og forbehold forsvandt som dug for solen, da hun afleverede sin håndskrevne
opsigelse på skolelederens bord i juni sidste år .
Tre gode råd
Fra Lærernes A-kasse lyder følgende råd til
kommende efterlønnere:
1. Kontakt din a-kasse, så du får helt styr over, hvad der er bedst for dig.
2. Søg efterløn i god tid. Det kan dog tidligst ske seks uger, før du ønsker at
gå på efterløn.
3. Hvis du tænker i skattefrie præmier ved at arbejde længere end din
efterlønsalder, så hav styr på timerne. 480 timer giver ingenting. 481 timer
giver 14.648 kroner i skattefri præmie. (2024-tal)
”Jeg troede, jeg kunne forudse, hvordan tingene ville blive, når jeg stoppede
med at arbejde, men det kunne jeg ikke. Jeg har det strålende, og fra den dag
jeg sagde op, har bekymringerne været væk, og jeg har bare set muligheder og
nyder at have friheden til at lave lige præcis, det jeg vil”, siger Åse
Weltzin.
Den første måned tog hun på en sprogskole i Frankrig – en drøm hun
havde haft i flere år.
”Det var rigtig godt, at jeg var væk i starten af min pensionisttilværelse –
for at få det hele lidt på afstand, og nu nyder jeg bare at have en hverdag,
hvor alt ikke er presset sammen”, fortæller hun fra spisebordet i det røde
rækkehus i Svendborg.
Tiden bliver brugt på at ordne have og hus, gå lange ture, strikke, høre
podcast og sy kostumer til det lokale børn- og ungeteater. Der er også blevet
langt mere tid til at se de to børn og den del af familien, der bor langt
væk. Tid til at se venner i dagslys og til at tage på vandre- og skiferier.
"Jeg føler mig enormt privilegeret. Jeg bor godt, jeg har god økonomi, og min
krop fungerer, og jeg kan lave det, jeg har lyst til. Lærerjobbet har jeg slet
ikke savnet. Meget mærkeligt, når man i hele sit arbejdsliv har tænkt
undervisningsforløb nærmest 24-7”, siger hun.
Ønske om to ugentlige fridage
At Åse Weltzin valgte at gå på efterløn sidste efterår, handlede udelukkende
om, at hun ikke kunne få et ønske opfyldt om at gå ned på 60 procent arbejdstid
– og samtidig få to ugentlige fridage.
”Hvis jeg skulle kunne se mig selv på arbejdsmarkedet i flere år frem, så ville
jeg gerne ned på 60 procent og have to ugentlige fridage, men da jeg fik det
første udkast til et skema, var jeg godt nok på 60 procent, men fordelt over
alle ugens fem dage”, fortæller Åse Weltzin.
Næste udkast blev med én ugentlig fridag og ellers fire arbejdsdage med sene
mødetider og sene sluttidspunkter.
”Jeg er ultra-a-menneske, så det gav slet ingen mening for mig, og så skrev jeg
min opsigelse”, forklarer hun.
Var nede med stress
Helt tilbage i 1999-2001 gik Åse Weltzin ned med stress og var tjenestefri uden
løn i halvandet år fra lærerjobbet – dengang på en anden folkeskole.
”Jeg kunne ikke huske mit sprog, ordene forsvandt, og jeg kunne ikke mærke mig
selv og styre mine bevægelser. Så jeg var nødt til at spise med ske, jeg fik
blå mærker, fordi jeg mistede min rumlige fornemmelse og gik ind i dørkarme”,
fortæller hun.
Både de sproglige og de kropslige færdigheder vendte tilbage. Hun lærte at
passe bedre på sig selv, acceptere sine egne begrænsninger, blive bedre til at
sige pyt, men hun lovede også sig selv, at hun aldrig nogensinde skulle derud
igen.
Så da hun i 2014 mærkede begyndende tegn på stress, gik hun 20 procent ned i
tid, så hun arbejdede 80 procent af en fuldtidsstilling og blandt andet
stoppede med at være klasselærer.
”Til min store forbavselse skulle jeg undervise lige så mange lektioner på 80
procent løntid, som jeg skoleåret inden havde undervist på 100 procent. Min
arbejdstidsnedsættelse faldt sammen med implementeringen af folkeskolereformen,
og den blev finansieret med lærernes merarbejde”, konstaterer Åse Weltzin.
Allerede dengang forespurgte hun om en ugentlig fridag, men den fik hun først i
foråret 2022, da det hele var ved at ramle med to omgange af voldsom sygdom i
nærmeste familie.
”Siden havde jeg fri hver mandag, og det gjorde en kæmpe forskel”, siger Åse
Weltzin.
Flere seniorer kræver lydhørhed
Skal kommuner lykkes med at beholde flere seniorer i lærerjobbet, skal de lytte
til medarbejderne og deres ønsker.
”Havde jeg fået de to ugentlige fridage, havde jeg fortsat arbejdet, og hvis
seniorer skal bibeholdes i lærerjobbet, er det afgørende at lytte til
medarbejderne. Jeg ønskede hele fridage, andre ønsker måske timerne fordelt på
en anden måde eller har specielle ønsker til skema og fagfordeling. Det vigtige
er at lytte og være fleksibel”, mener Åse Weltzin.