Børn og unge
scorer i den her tid desværre historisk højt i de mistrivselsmålinger, der
finder sted.
Annonce:
Sådan har det været siden midt 2010’erne, og det ser desværre ud
til at det kun går en vej. Og så sent som 1. september i år har Børns Vilkår
efterlyst en national handleplan for at bekæmpe børn og unges mistrivsel.
Der
er utrolig mange og komplekse årsager til, at mistrivslen hos målgruppen er
blevet så høj, det skal vi ikke komme nærmere ind på her. Foreningen Teater BorderLine har vi siden 2013 - med afsæt i teatermediets
’fælles tredje’ - tilbudt forestillinger for børn og unge i folkeskolen, der
aftabuiserer omkring svære problematikker som ensomhed, alkohol i familien,
kærestevold og skilsmisser.
Med vores teaterprojekter ønsker vi at give eleverne
en kunstnerisk oplevelse, der på en og samme gang kan underholde og præsenterer
dem for nye oplevelsesrum samtidigt med, at vi ønsker at opdyrke en
samtalekultur, der gør det muligt for børn og unge at finde modet til at sætte
ord på, hvordan de har det, hvis de går og har det svært i hverdagen.
Med andre
ord ønsker vi at fremme et åbnet og trygt samtalemiljø. Teater BorderLine har de seneste år med støtte fra TrygFonden og i samarbejde
med blandt andet TUBA været rundt med projekt ’Den største drøm’ på folkeskoler
i hele landet.
Projektet, der henvender sig til elever fra 4. – 6. klasse, består
af en forestilling, der sætter fokus på børn, der vokser op i en
alkoholiseret familie. Efter hver forestilling har vi en dialog med eleverne med
udgangspunkt i den fortælling, de lige har oplevet.
Hovedformålet med projektet
er med udgangspunkt i en kunstnerisk oplevelse og gennem dialog og
undervisningsmateriale at aftabuisere omkring alkohol i familier, og give
eleverne en oplevelse af, at det er legitimt og godt at tale om det, der er
svært.
Når vi laver aftaler med skolerne om vores besøg, er der som regel stor
interesse og forventning omkring vores besøg og tematikken, og modtagelsen på selve
dagen, når vi kommer ud på skolerne, er i langt de fleste tilfælde hjertelig. Men
ofte møder vi også medarbejdere, der med skuldrene oppe om ørene sukker: ”Nåh
ja, det var jo i dag I skulle komme”, og det kan synes som om, at vores besøg
kan være en byrde frem for et tilbud om noget der kan berige skolen.
Eleverne har gennemgående været meget optaget af stykket og har engageret deltaget
i den efterfølgende samtale om fortællingen i stykket. Og vi har oplevet, at
stykket ikke kun har spejlet elever, der har misbrugsproblematikken tæt inde på
livet, det har også perspektiveret andre former for svigt og konflikt eleverne kan
opleve i deres hverdag. Efter forestillingen og samtalen med eleverne har vi registreret, at i langt de
fleste tilfælde er stemningen ofte er en helt anden, når vi igen taler med
lærerne.
Annonce:
De er glade og berørte. Både over det de selv har oplevet i forestillingen
og over, at eleverne har været optaget af stykket, og flere har bemærket mere
eller mindre ordret, at vores projekt har været en kærkommen mulighed for på
klassebasis at tale om nogle af de svære ting, som det kan være vanskeligt at
få taget hul på.
Vi opfordrer lærerne til at arbejde videre med det
undervisningsmateriale, der er knyttet til projektet, så det indhold, der er i
projektet, kan blive foldet mere ud. Men når vi gør det, møder vi ofte
flakkende blikke, og vi kan se, at det nok ikke kommer til at ske.
Og så er der
de skoler der takker nej tak til vores tilbud. Nogen skoler fortæller, at de
ikke kan se sig selv i et sådant projekt. Adspurgt hvordan det kan være, svarer
de, at det ”ikke er noget for dem.” Og på trods af at projektet er gratis for
skolerne, er lavet samme med og kommer med anbefalinger fra både TUBA,
misbrugscentre og lærere.
Vi ved, at de tidsmæssige ressourcer er begrænsede ude på
skolerne i forhold til at få besøg af projekter som vores, men det undrer os
alligevel, at vi møder så mange forbehold, når vi tilbyder et gratis teaterprojekt,
som har så utrolig meget at byde på.
Annonce:
Det er en gratis ressource både i forhold til dannelse,
læring, oplysning og det lange seje træk, når det handler om at bryde tabuer,
samt det at skabe en anden og åben samtale-kultur.
Så kunne det ikke være en ide at give mere plads til kunstprojekter
som ”Den største drøm”, så vi sammen kan være med til at bidrage til den bedre trivsel
så mange børn har brug for??
Hvad
er forhindringerne for at sige ja til sådan et projekt?
Hvad skal der til for, at I siger ja?
Er det svært for jer at få et projekt ind på jeres skolerne, der behandler et
følsomt og tabuiseret emne?