Til Aarhus Universitet og Danmarks
institut for Pædagogik og Uddannelse
Att.:
Rektor Brian Bech Nielsen,
Bestyrelsesformand Birgitte
Nauntofte,
Dekan Johnny Laursen,
Institutleder Claus Holm
Undertegnede
protesterer hermed over, at lektor Thomas Aastrup Rømer er varslet fyret fra
sit job på DPU, Aarhus Universitet.
Der er ikke fremført
nogen saglig grund til, at netop Thomas Rømer er én af de seks fyringsvarslede
ud af mere end hundrede forskere på DPU og flere tusinde på AU. Da han af mange
og altså også undertegnede anses for at være en stor faglig kapacitet inden for
dansk forskning i pædagogik og uddannelse, og én af instituttets vigtigste
stemmer i den offentlige debat, bør den varslede fyring genovervejes.
RØMER ER EN ORIGINAL OG
DIVERGENT TÆNKER. Gennem en lang række bøger og artikler har han opbygget sin egen
originale tings-orienterede pædagogiske filosofi, der trækker på nogle af de
helt nye strømninger inden for filosofien, og kombinerer dem med klassiske
tanker om skolen som institution.
Thomas Aastrup Rømer er
en stor kapacitet, når det gælder forskning i pædagogikkens ideer og historie.
Han undersøger pædagogiske fænomener ud fra mange slags strømninger: politiske,
økonomiske, pædagogiske, kulturelle, religiøse og åndelige. Han undersøger
forskydninger i sprog og formuleringer. Senest har han udgivet ”Skolens formål
– dannelse, splittelse og uniformativering” om skolens formål, hvor han
udfolder de fine ideer og traditioner, som dansk skole og pædagogik er båret
af, og beskriver den deroute, den pædagogiske forskning og
uddannelsespolitikken har taget de senere år. Bogen beskrives af flere
fagfæller som ”et hovedværk” i dansk pædagogisk litteratur. Hans store
forfatterskab taler i øvrigt for sig selv.
SOM UNDERVISER har han
for mange studerende haft stor og afgørende betydning. Adskillige tidligere
studerende har udtrykt taknemmelighed over at have haft Rømer som underviser og
vejleder. Han har for mange lærere og pædagoger været en tydelig inspiration,
der har givet ord og begreber til en kritisk tænkning og samtale, der bl.a. har
bidraget til at modvirke konceptualiseringen og instrumentaliseringen af skolen
og de pædagogiske institutioner, og som i stedet har sat begreber som dannelse
og kundskaber i centrum for samtalen om pædagogikken.
Desuden har han siden sin
ansættelse på DPU for 14 år siden gjort sig den ulejlighed at deltage i den
offentlige pædagogiske debat med både indsigtsfulde, krast polemiske og skønt
poetiske indlæg og kommentarer.
THOMAS
RØMER MESTRER NOGET SÅ SJÆLDENT som at tænke, tale og skrive smukt om
pædagogisk filosofi og undervisning. Han har i ekstraordinært omfang formået at
få sin forskning, sine redegørelser og sine synsvinkler ud blandt kolleger,
lærere og andre, der arbejder med praktisk pædagogik. Ja, endda blandt lægfolk
er hans forskning og tænkning kendt.
Men
Rømer er også en skarp og somme tider kompromisløs og vedholdende debattør. Han
er en stærk kritiker af instrumentalisering af didaktikken, af konkurrencestatspædagogikken, læringsmålstyringen, konceptpædagogikken
og af magtstrukturerne i dansk pædagogik. Han sætter ofte navn og adresse
på kritikken, så den får retning og kan modsvares, men den handler altid om
sagen og er i den forstand ikke personlig.
DPU-ledelsen har ikke
givet Thomas Rømer, der i sin 14-årige ansættelse har gjort stor fyldest og sat
sig varige spor i dansk pædagogik, en personlig begrundelse for fyringsvarslet.
Det gør det endnu sværere at forstå logikken i, at et institut for pædagogik
kan undvære en kapacitet som Thomas Aastrup Rømer.
Aarhus Universitet og DPU
bør værne om en i særklasse dygtig, arbejdsom og original forsker, tænker,
forfatter, debattør og underviser som Thomas Rømer. Ikke kun for Rømers skyld,
ikke kun for instituttets og universitetets skyld, men for alles skyld.
Vi håber, I vil tage
opsigelsen op til grundig genovervejelse.
Venlig hilsen
For undertegnede:
Erik Schmidt, redaktør, tidl. lærer
Niels
Jakob Pasgaard, lektor, VIA
Ann Arleth, lærer
Caroline Holdflod Nørgaard, lærerstuderende, forperson for
Lærerstuderendes Landskreds
Kirsten Margrethe Andersen, lektor, læreruddannelsen i UC
Syd
Keld Skovmand, seniorforsker, PhD, UCL Erhvervsakademi og
professionshøjskole
Asger Sørensen, lektor, DPU, Aarhus Universitet
Svend Brinkmann, professor, Aalborg Universitet
Stig Broström, professor emeritus, DPU
Mikael Busch, lektor ved Kolding Gymnasium og medlem af GL's
hovedbestyrelse
Lonni Østergaard, lærer og cand.pæd.
Vibecke Møgelbjerg Andersen, lærer
Rasmus Alenkær, pædagogisk psykolog, aut., PhD
Thorkild Thejsen, journalist, cand. pæd., fhv. chefredaktør, fagbladet Folkeskolen
Carolina Magdalene Maier, fhv. MF og undervisningsordfører
for Alternativet
Helge Rasmussen, journalist, tidl. lærer
Simon Malkenes, stipendiat, forfatter og sentralstyremedlem
i Utdanningsforbundet, Norge
Michael Böss, dr.phil., historiker og lektor emeritus ved
Aarhus Universitet
Jørgen Schirmer Nielsen, fhv. konsulent i Børn- og
skoleafdelingen, Randers Kommune
Philip Preusse, lektor, HFC Efterslægten
Sigrid Jørgensen, lektor
Niels Chr. Sauer, tidl. lærer
Klaus Nielsen, professor, Aarhus Universitet
Ingrid Ank, leder af Grundtvig-Akademiet og formand for
foreningen Åndsfrihed
Henrik Steffens, lærer, kredsstyrelsesmedlem Silkeborg
Lærerforening
Mette Frederiksen, lærer, foredragsholder
Charlotte Birk Bruun, specialpædagogisk konsulent, ViSP
Kommunikationscenter
Helle Birgitte Ravnborg, lærer
Thora Hvidtfeldt Rasmussen, tidl. lærer
Trine Oxvig, børnefaglig konsulent, cand. mag. pæd.
Dion Rüsselbæk Hansen, lektor, Syddansk Universitet
Brian
Degn Mårtensson, forstander Sorø Fri Fagskole
Egon
Clausen, forfatter, fhv. redaktør
Morten May, skoleleder, Byens Skole
Stinus Storm Mikkelsen, lektor i pædagogik og almendidaktik,
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Jytte Irene Møller, lærer, mentor og praktikvejleder
Benjamin
Laier, lektor i pædagogik og didaktik,
Københavns Professionshøjskole
Anders Thorsen, lærer
Carsten Fogh Nielsen, ekstern lektor hos Syddansk Universitet
Karin
Kurtzweil, lærer