Anmeldelse
Ny lærer i skolen
Guide til de første år
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Efter fire års læreruddannelse kan det være frustrerende at føle, at man stadig mangler basal viden om den praktiske del af lærerjobbet, når man pludselig står alene med årsplaner, møder, støjende elever og krævende forældre. Derfor er seminarielektor Jette Worm Hansens bog en kærkommen håndsrækning. Det er en kortfattet, letlæselig guide for lærerstuderende og nye lærere om lærerhåndværket.
Med konkrete eksempler og gode råd fortæller "Ny lærer i skolen" om, hvordan man kan udarbejde årsplaner og sætte mål for undervisningen, hvordan man kan indgå i teamsamarbejde, opbygge et fornuftigt forældresamarbejde, og ikke mindst hvordan man kan skabe et godt klassemiljø med gode rutiner i klassen. Som eksempel på stilen i bogen kan nævnes problematikken omkring snak og uro i de yngste klasser: Der foreslås en daglig øvelse, hvor et skilt med teksten "ordet" skal holdes i hånden, når man siger noget. Skiltet går på omgang, og dermed visualiseres begrebet "at skiftes til at have ordet" for eleverne, og en god rutine er i støbeskeen. Det virker bedre end at skælde ud.
Brænder man efter at komme i gang og få fingrene i de konkrete forslag, skal man dog vente med at læse første kapitel, som handler om forholdet mellem teori og praksis. Spring direkte til kapitel 2 og resten af bogen og få alle de gode råd og ideer, som det er let at indarbejde i forberedelsen med det samme. Det vil måske give overskud til som ny lærer at få en rolig stund, hvor man kan vende tilbage til kapitel 1 og reflektere teoretisk over praksis.