Anmeldelse

Ind i historien - 9. klasse

Danmark og en globaliseret verden

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den nye bog er rettet mod historieundervisningen i 9. klasse og arbejdet med projektopgaven, hvor netop historiefaget nu har fået en central rolle. Samtidig ligger bogen i naturlig forlængelse af de allerede eksisterende historiebøger i bogsystemet "Ind i historien", som anvendes på mange skoler.

Bogen sætter i indledningen fokus på begrebet "globalisering". Begrebet forklares, og samtidig lægges der op til den første diskussion med eleverne om den verden, vi i dag er en del af. Den pessimistiske globalist, som siger "stop jeg vil af", den superglobale person med udsagnet "hurra, jeg har fået verden som legeplads" og endelig den realistiske globalist, som siger "nu gælder det om at holde tungen lige i munden"! Gad vide, hvad eleverne siger til disse udsagn.

Herefter er bogen inddelt i to hovedafsnit. I den første del opridses udviklingen fra afslutningen af verdenskrigen kort. I fem korte underafsnit redegøres der for udviklingen i perioden. Stikordene er blandt andet den kolde krig, en verden med supermagter, Forenede Nationer, energikrise, olien som magtmiddel, Mellemøstens problemer, multinationale selskabers betydning og gæstearbejdere, der blev til indvandrere. Udviklingen bliver set i både et internationalt og et dansk perspektiv. Hvert af disse afsnit afsluttes med et oplæg til det videre arbejde med projektarbejdsformen og selve projektopgaven.

I det andet hovedafsnit "Den globaliserede verden - nu og i fremtiden 1990-" gælder det nutiden med et kig ind i fremtiden.

I det sidste delafsnit bliver der særligt lagt op til at kigge ind i den fremtid, som er vigtig i forhold til elevernes forventninger og forhåbninger.

Alt i alt er bogen en god og aktuel historiebog, der matcher de krav og forventninger, der stilles til undervisningen af folkeskolens ældste elever, med mange muligheder for at aktivere elevernes holdninger og skabe diskussioner i klassen, og som oplæg til projektarbejdet og den endelige projektopgave i 9. klasse.

Men en god projektopgave kræver, at elever og lærere går videre med uddybende materiale, som kan være såvel andre bøger som film og avisartikler.