Danskerne spiser mere fuldkorn

Der er lang vej igen, men Fuldkornskampagnen er kommet godt fra start, og kampagnens logo kendes i dag af hver femte dansker, viser en undersøgelse gennemført af markedsanalyseinstituttet AC Nielsen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"I betragtning af at der kun er gået to måneder, siden kampagnen så dagens lys, er vi godt tilfreds med, at så mange kender dens logo, men vi skal højere op, og det regner vi med at komme i løbet af de tre år, kampagnen varer", siger Bestyrelsesformand for Fuldkornspartnerskabet, Niels Brinch-Nielsen, der også er adm. direktør i Valsemøllen.

Deltagerne i kampagnen er både detailkæder og producenter. Det giver ifølge Fuldkornspartnerskabet forbrugerne nem adgang til fuldkorn.

Lille stigning

"Der er flere produkter at vælge imellem og mange steder at købe dem. Og det er netop tanken bag Fuldkornspartnerskabet, hvor sundhedsorganisationer, Fødevarestyrelsen, erhverv og detailhandel samarbejder", siger Niels Brinch-Nielsen.

Analysen viser da også, at danskernes rapporterede forbrug af fuldkorn er steget fra 1,79 gange dagligt i perioden oktober-november 2008 til 1,87 gange dagligt i perioden januar-februar 2009. Så der er sammenhæng mellem kendskab og handling hos forbrugerne.

"Partnerne kan konstatere, at danskerne på bare to måneder er begyndt at købe mere fuldkorn. Fuldkornslogoet gør en forskel for den enkelte forbruger, fordi produkter med fuldkornslogoet har en god ernæringsprofil og indeholder meget af det sunde fuldkorn. Så alt i alt er logoet med til at gøre indholdet i indkøbsvognen og maven sundere", siger bestyrelsesformanden.