Debat: Roen og fordybelsen skal tilbage i skolen

Danske Skoleelever og Trygfonden er gået sammen om at udvikle et undervisningsmateriale, der blandt andet indeholder mindfulnessøvelser og hjernepauser

Offentliggjort Sidst opdateret

I Danmark er vi stolte af vores folkeskole, som ikke kun uddanner vores børn og unge, men også danner dem.

Folkeskolen formidler gode værdier om flid, fællesskab og demokrati. Men gør vores folkeskole nok for at sikre, at eleverne kan navigere gennem et helt skoleliv uden stress og mistrivsel?

Flere og flere elever oplever et pres fra kravene i det samlede uddannelsessystem. En undersøgelse fra Børns Vilkår og Trygfonden (2020) viser endvidere, at mere end hver tredje elev i 6.-9. klasse ikke føler sig tryg ved at fejle eller sige noget forkert i timerne, og at antallet af elever med mindst et psykosomatisk symptom (såsom ondt i maven, hovedet eller svært ved at sove) om dagen er stigende.

Så hvis vi ser på tallene, gør vi slet ikke nok for at sikre tryghed, ro og fordybelse i folkeskolen.

Efter flere års Covid-19 præget skolegang, hvor eleverne har set verdenen gennem internettet og hvor klassekammeraterne pludselig har været uden for rækkevidde, er det nu mere relevant end nogensinde før at tale om vores mentale helbred og overskud.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det er også netop derfor, at Danske Skoleelever i samarbejde med Trygfonden ønsker at understøtte de danske folkeskoleelevers vigtige snak om overskud, fordybelse, pres, stress og mental sundhed.

Vi mener, at eleverne skal lære endnu en vigtig værdi i folkeskolen, nemlig at passe på sig selv. Derfor er vi i gang med projektet Mind me, der har fokus på at opbygge elevernes sociale kompetencer baseret på værdierne opmærksomhed, nærvær, fordybelse og ro.

Det er vigtigt, at vi i løbet af en travl skoledag, fyldt med læringsmål og undervisning, inkluderer mindfulnessøvelser og hjernepauser. Projektets undervisningsmaterialer er nu endelig færdige, og vi ser frem til at bidrage til at give eleverne mere ro og fordybelse i folkeskolen.

Det er tid til at vores folkeskole skifter stil, og tilpasser sig til at vi nu har en børne- og ungegeneration, der hungrer efter muligheder for at finde ro, udvikle sig og passe på sig selv.

Hvis ikke vi passer på os selv, blomstrer vi ikke. Dét er i virkeligheden den helt store læring om dannelse, vi kan tage med videre i livet.

I Danmark kan vi godt være stolte over vores mangfoldige folkeskole. Vi kan også være stolte over dens udviklingspotentiale og vores alles ønske om at gøre den endnu bedre. Vi kan dog være endnu mere stolte over vores elever, der hver dag tager kampen om at blive bedre til at passe på sig selv – og allervigtigst, på hinanden.