Debat: Roen og fordybelsen skal tilbage i skolen
Danske Skoleelever og Trygfonden er gået sammen om at udvikle et undervisningsmateriale, der blandt andet indeholder mindfulnessøvelser og hjernepauser
I Danmark er vi stolte af vores folkeskole, som ikke kun
uddanner vores børn og unge, men også danner dem.
Folkeskolen formidler gode
værdier om flid, fællesskab og demokrati. Men gør vores folkeskole nok for at
sikre, at eleverne kan navigere gennem et helt skoleliv uden stress og mistrivsel?
Flere og flere elever oplever et pres fra kravene i det
samlede uddannelsessystem. En undersøgelse fra Børns Vilkår og Trygfonden
(2020) viser endvidere, at mere end hver tredje elev i 6.-9. klasse ikke føler
sig tryg ved at fejle eller sige noget forkert i timerne, og at antallet af
elever med mindst et psykosomatisk symptom (såsom ondt i maven, hovedet eller
svært ved at sove) om dagen er stigende.
Så hvis vi ser på tallene, gør vi slet
ikke nok for at sikre tryghed, ro og fordybelse i folkeskolen.
Efter flere års Covid-19 præget skolegang, hvor eleverne har
set verdenen gennem internettet og hvor klassekammeraterne pludselig har været
uden for rækkevidde, er det nu mere relevant end nogensinde før at tale om
vores mentale helbred og overskud.
Det er også netop derfor, at Danske Skoleelever i samarbejde
med Trygfonden ønsker at understøtte de danske folkeskoleelevers vigtige snak
om overskud, fordybelse, pres, stress og mental sundhed.
Vi mener, at eleverne
skal lære endnu en vigtig værdi i folkeskolen, nemlig at passe på sig selv.
Derfor er vi i gang med projektet Mind me, der har fokus på at opbygge
elevernes sociale kompetencer baseret på værdierne opmærksomhed, nærvær,
fordybelse og ro.
Det er vigtigt, at vi i løbet af en travl skoledag, fyldt med
læringsmål og undervisning, inkluderer mindfulnessøvelser og hjernepauser.
Projektets undervisningsmaterialer er nu endelig færdige, og vi ser frem til at
bidrage til at give eleverne mere ro og fordybelse i folkeskolen.
Det er tid til at vores folkeskole skifter stil, og
tilpasser sig til at vi nu har en børne- og ungegeneration, der hungrer efter
muligheder for at finde ro, udvikle sig og passe på sig selv.
Hvis ikke vi
passer på os selv, blomstrer vi ikke. Dét er i virkeligheden den helt store
læring om dannelse, vi kan tage med videre i livet.
I Danmark kan vi godt være stolte over vores
mangfoldige folkeskole. Vi kan også være stolte over dens udviklingspotentiale
og vores alles ønske om at gøre den endnu bedre. Vi kan dog være endnu mere
stolte over vores elever, der hver dag tager kampen om at blive bedre til at
passe på sig selv – og allervigtigst, på hinanden.