Novelleantologien Brudstykker lover noveller til unge – og holder løftet lige indtil sidste novelle bryder kontrakten. Men her er helt sikkert noveller, du kan bruge i din undervisning i samlingen.
Forfattere: Ida-Marie Rendtorff, Sarah Engell, Sidsel Ana Welden, Jonas Kleinschmidt, Mikkel Rosengaard, Zakiya Ajmi, Mads Ananda Lodahl og Vilma Sandnes Johansson
249,95 kroner
180 sider
Forlag: CarlsenPuls
God litteratur til unge er balancegang på en meget skarp
knivsæg. Novellerne i antologien Brudstykker viser, hvor fint det kan gøres, når
man tør skrive om de mest oplagte temaer og formår at forløse dem – og hvor
gråt det fremstår, hvis man ikke rammer tilstrækkeligt præcist i hjertet på
sproget, tematikken og kompositionen.
Annonce:
Novellerne i Brudstykker er meget forskellige,
hvilket giver mulighed for både at læse novellerne som forskellige bud på
ungdomslivets udfordringer eller at bruge dem enkeltvis i mere stramme
temaforløb.
Det fælles
omdrejningspunkt er ikke overraskende følelsen af at være helt forkert - måske
handler det meste litteratur om netop det. Novellerne berører klassetematikker,
skønhedsidealer, forventningspres, kærlighedsdrømme og forældreissues.
Klassiske og evigtgyldige temaer, som hvert øjeblik skifter ham og tilføjes nye
nuancer: faderkomplekser tilføjes chatrooms og instagramprofiler med tilhørende
følgeres talrige meninger om komplekset og den iscenesættelse der følger med
internettet. Forventningspres tilføjes næsten grænseløs frihed til at vælge alt
på livets store reol med deraf følgende endnu større pres på den enkelte om at
leve op til diffuse forventninger fra alle sider. Venskabets bro- og
sister-codes blander sig som altid i nydelsen af den overrumplende forelskelse.
Brudstykker er fyldt med relevante temaer.
Sarah Engell sætter i I Dare You scenen med et
forsvindingsdrama, som holder læseren fast i en gysende bekymring for, hvad der
kan være sket den forsvundne Sille. Kan de stadigt mere grænseoverskridende
udfordringer fra de drenge af muligvis tvivlsom karakter, hun hænger ud med, have
taget overhånd? Er hun bare skredet? Er hun gået med på udfordringerne for at
dulme en større indvendig smerte. Historien giver et svar og lader således
læseren slippe ud af gysets fængsel af en ganske overraskende udgang.
Jonas Kleinschmidt leverer i Williams værelse et smukt, men
åbent billede af det venskab, som tegner så godt, men som alligevel aldrig
rigtig kan blive til noget. Venskabet, som begynder som et frisk pust fra en
anden verden og ender med noget der ligner en fæl stank fra en verden man ikke
har lyst til at lære at kende. Novellen giver rum for at reflektere over egne
tilsvarende – om end (forhåbentlig) mindre dramatiske – erfaringer, samtidig
med at man giver sig hen til fortællingen, med al dens smerte, vrede og håbløshed.
Annonce:
Mads Ananda Lodahl leverer et lille mesterstykke af en
kommentar til den FOMO, som har lagt sin klamme hånd om vores liv. Hvad sker
der, hvis man går GLIP af det, man troede man glædede sig til. Lodahl formår
både at give et bud på et svar og at lade svaret blæse i vinden – deri
består det mesterlige.
Der er mange gode noveller i Brudstykker. Og så er der et
par stykker som skiller sig ud på en knap så heldig måde. Samlingens åbningsnovelle
har styr på sin tematik, men den litterære kvalitet er ikke prangende. Det
genkendelige kan fortælles for banalt. Unge har krav på god litteratur, og der
er, når man kigger på de øvrige noveller, ingen konflikt mellem let forståeligt
sprog og god litteratur. Samlingens sidste novelle Tashas tre Daddies er
spændende, men temaet er væsentligt mere voksent end de øvrige noveller. Her er
målgruppen en anden, hvilket giver Tashas tre Daddies intentionelle klamme skær
lige rigelig volumen, i stedet for muligheden for at kaste lys på skæve
magtforhold i kærlighedsrelationer, som vel egentlig er novellens hensigt.
Novellen fejler ikke noget, men placeringen sammen med Brudstykkers øvrige
noveller er uheldig.
Brudstykkers noveller leger med novellegenrens muligheder.
Her er åbne og lukkede slutninger. Her er ligefremme tydelige fortællinger og
mere poetiske underfortalte historier. Den sammensætning af tekster er
inspirerende, underholdende og gribende.