Læremidler
Trine Westergren og hendes kolleger har taget imod et tilbud om billig adgang til læsetræningsportalen FrontRead i en treårig testperiode, mod at deres resultater kan indgå i firmaets markedsføring. Men når perioden slutter, har skolen ikke råd til at fortsætte abonnementet.
Billig adgang til læremiddel i en periode mod at indgå i markedsføring
Lige nu læser eleverne på Uglegårdsskolen i Solrød løs på FrontRead-platformen. Men kun fordi skolen har fået en særlig rabat i en periode.
”Solrød Kommune har lavet kommunale aftaler, som gør, at den
enkelte skole ikke selv kan bestemme, hvilke portaler skolen kan abonnere på og
tilgå, på grund af manglende økonomi. Det hindrer mine kollegaer og mig i at
udvikle effektive undervisningsforløb, der er tilpasset den enkelte klasse og
elevs niveau samt dækker de obligatoriske discipliner. I øjeblikket står vi
endda over for at miste adgangen til en portal på grund af besparelser”,
fortæller dansklærer på Uglegårdsskolen i Solrød Trine Westergren i
en pressemeddelelse fra Brancheforeningen for Undervisningsmidler, hvis formand
er direktør for det aarhusianske læseportalfirma FrontRead Kim Høgskilde.
Uglegårdskolen har taget imod et tilbud fra FrontRead om
adgang til læsetræningsplatformen i tre år til halv pris, mod at firmaet kan
bruge skolens læseudviklingsresultater i sin markedsføring. Men det står
allerede nu klart, at dansklærerne på Uglegårdsskolen ikke kan ikke få lov at beholde
platformen, når testperioden slutter. Det er der nemlig ikke penge til.
Træning af læsehastighed og læsesværhedsgrad bliver i FrontRead til en slags
spil eller konkurrence for eleverne, og det motiverer, oplever Trine Westergren. Så
for hende den et godt supplement til den portal, lærerne ellers har adgang til.
Endnu har lærerne ikke data for, om træningen har haft langvarig effekt på
elevernes læsefærdigheder, men de læser i hvert fald ganske flittigt.
Men er
det god litteratur, der er i platformen?
”Al
læsning er jo desværre pligtlæsning i dag. Men det er klart, at FrontRead kun
kan bruges til læsetræning. Derudover arbejder vi med at lave nogle små
bogklubber, så vi ikke køber hele klassesæt, men eleverne læser en bog i små
grupper”, fortæller Trine Westergren om de løsninger, dansklærerne arbejder med,
når de ikke har mulighed for at købe præcis de bøger og læremidler, de
vurderer, at de har brug for. I stedet for at bruge fagudvalgsmøderne til at
diskutere de nyeste læremidler og hvilke systemer, skolen bør indkøbe, udvikler
de egne forløb og sparrer om dem eller bearbejder forløbene i portalen og
udveksler erfaringer om det.
Hvordan
har du det med at indgå i markedsføring og pressemeddelelser for at få adgang
til andre læremidler end den kommunal portal?
”Det er
jo ikke det ideelle”, erkender Trine Westergren. ”Det ville være meget bedre,
hvis vi havde mulighed for at vælge mellem forskellige læremidler”.