Farvel til terperi, goddag til grammatisk overskud
Grammatik er, foruden at være sprogets regler, et fagområde, som mange elever ikke er så begejstrede for at lære. Det kan denne bog være med til at ændre på.
BodilChristensenLektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN
Sådan skriver Benny Andersen i ”Denne kommen og
gåen” fra 1993. Det er en af de tekster, der er med i Grammatik i kontekst.
Digtet skal i denne sammenhæng illustrere noget om besjælinger, nye ord, sammensatte ord og
konjunktioner, men det kunne også beskrive grammatikkens funktion: Man behøver
ikke være ekspert i grammatik for at have et nuanceret sprog, men….. (og sådan
er det også med kendskabet til solsorte) det hjælper en del.
Grammatik
er ”beskrivelsen af de regler, der gælder på et bestemt tidspunkt i et bestemt
sprogsamfund.” Sådan defineres ”grammatik” i Den Store Danske. Vil man lære
grammatik, så kan man altså lære de regler, der gælder i tiden. Sådan er mange
elever blevet undervist. Der har været ”Skriftligt for sjette, syvende, ottende
og niende”, hvor mange opgaveark har fokuseret på ordenes klasse, bøjning, tid
og betydning. Det kan nogle formentlig lære en del af, men ”Grammatik i
kontekst” af Bodil Nielsen vælger en anden tilgang.
Den
store danske undersøgelse Gramma3, hvor forskere fra Via University College,
Københavns Professionshøjskole og Nationalt Videnscenter for Læsning har
undersøgt grammatikundervisningen i danske skoler, har ført til den anbefaling,
at undervisning i grammatik gerne må ske som ”grammatik i kontekst”. Det viser
sig, at grammatikundervisning baseret på kopiark og lignende har ringe betydning for
elevernes udvikling af og evne til at formulere egne tekster. Det
er ”sprog i brug”, der skal og bør være omdrejningspunktet for
grammatikundervisningen.
Denne
bog giver en lang række gode råd. Sådan kan det kort siges. Det er vanskeligt
at skrive en overskuelig bog om ”grammatik i kontekst”, det er langt lettere at
lave en bog, hvor reglerne gennemgås en efter en. Bodil
Nielsens grammatikbog er dog en stor håndsrækning til dansklæreren, der ønsker
at kvalificere elevernes forståelse for og glæde ved grammatik. Her er
modeltekster, der er en struktur og progression i tekstvalg, der er nutidige og
spændende tekster, der kan bringes i spil, men det ændrer jo ikke på, at vil
man som lærer undervise i ”grammatik i kontekst”, så skal man selv have det
grammatiske overskud, der betyder, at man kan ”gribe dagen og teksten” og bygge
en bro til grammatikken herfra.
Annonce:
Der
er en klar struktur i bogens kapitler. Der er kapitel 1 med fokus på fiktive
tekster, kapitel 2 ser på brugstekster, og kapitel 3 har fagtekster fra
danskportaler som tekstgrundlag. I disse tre kapitler er der tekstvalg og
grammatikgreb til henholdsvis yngste, mellemste og ældste klasser. Kapitel 4 ser på tre elevtekster fra hvert trin, så man her kan hente
modeltekster til sin egen undervisning.
Kapitel
5 ser på mulige fejl og forvekslinger i sproget, og her finder man mange ”gode”
og sjove fejl, der kan sætte fokus på sprogets (og grammatikkens) betydning.
Kapitel seks har overskriften ”Hvad kan man gribe lejligheder til at undervise
i?” og her får man en kort oversigt over mulige
”grammatik-i-kontekst-lejligheder”: Ordklasserne
og det, vi bruger dem til. Substantivers,
verbers og adjektivers medbetydninger. Betydningen
af hverdagssprogets faste vendinger. Hvordan
vi danner nye ord med morfemer og ved at sætte ord sammen. Bøjningsformer
og det, vi bruger dem til. Billedsprog
– hverdagens og det, der vækker opmærksomhed. Blandt andet
Bag
i bogen er der et ganske kort indeks, der er en oversigt over de benyttede
brugstekster, danskportaler og fiktionstekster, og efter endt læsning er det
blot at gå i gang.
Det
er en glæde, at det er helt nye brugstekster, der er ”modeltekster”. Det er en
reklame for Cirkus Summarum, der er præsentationer af personalet på
Sportsefterskolen Aabybro, der er boligannoncer og en anmeldelse af Verdens
Største Gækkebrev. Fiktionsteksterne er gode velkendte tekster fra Naja Maria
Aidt, Benny Andersen og H. C. Andersen. Det er også Kim Fupz Aakeson og Rebecca
Bach-Lauritzen.
Annonce:
Det
er en bog, jeg kunne ønske dansklærere læste og hentede inspiration fra. Jeg
håber, lærerstuderende vil læse og lære fra den. Bogen
kan absolut anbefales til læreruddannelsens grammatikundervisning, men det kan
være en hjælp for mange at have Grammatik i funktion stående på samme hylde
som Grammatik i kontekst”. Man skal have et grammatisk overskud for at kunne undervise i grammatik i
kontekst.
P.S.
Her er grammatik fra ordnet.dk: ”Grammatik. [gʁɑmaˈtig] fra græsk grammatike
(techne) '(kunsten) at læse og skrive rigtigt', af gramma 'bogstav', beslægtet
med -graf 1 system af
regler og strukturer der indgår i opbygningen af et sprog eller af sprog i
almindelighed, især med hensyn til morfologi og syntaks, undertiden tillige
fonologi og semantik.”