Markante aktører står bag nyt materiale til undervisning om 'fake news'

Et helt nyt gratis undervisningsmateriale skal hjælpe lærere i dansk, historie og samfundsfag med at klæde eleverne på til at begå sig i junglen af sande og falske informationer på internettet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Den 1. september får danske lærere adgang til et nyt undervisningsmateriale, Fake News Lab.

Materialet er importeret fra Sverige, hvor det oprindeligt er udviklet af det svenske Statens Medieråd, og er tilpasset danske forhold af Danmarks Biblioteksforening, Biblioteksvagten, lex.dk og Foreningen af Lærere i Historie og Samfundsfag (Falihos). Projektet er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen.

“Materialet er udviklet af en partnerkreds, der alle er meget optagede af digital dannelse i folkeskolen, og som alle ser det som deres opgave at klæde unge på til at begå sig i en digital verden”, siger projektleder i Danmarks Biblioteksforening Simon Rosenstand.

Det skorter ikke på materialer om emnet i forvejen, og det har været vigtigt for afsenderne af Fake News Lab, at det kan fungere som et supplement til den undervisning, lærerne allerede laver, fortæller Simon Rosenstand.

Desuden er det en vigtig ambition med materialet, at de unge ikke bare lærer at skelne mellem sande og falske informationer, men også lærer selv at producere troværdig viden.

”Vi ved, at de unge får de fleste af deres nyheder fra de sociale medier. Det er der ikke i sig selv noget galt med, men nyhederne optræder side om side med underholdning, opslag fra familie og venner og en skov af informationer fra diverse aktører”, siger Simon Rosenstand.

Det får grænserne mellem sande og falske informationer til at flyde sammen, og derfor er det vigtigt, at de unge lærer at skelne mellem sandt og falskt, påpeger han.

”Vi lægger vægt på, at de unge både skal lære at være kritiske forbrugere af sociale medier, men også at de selv skal blive gode til at producere information. De skal både have viden og kompetencer”, lyder det fra projektlederen, som tilføjer:

”Det er ikke nok at blive teoretisk klog på at vurdere informationer formidlet af andre. De skal også stilles opgaver og krav til, hvordan de selv producerer troværdige informationer”.

Materialet består af tre dele. Dels en øvelsesbank, som går i luften den 1. september. Dels et ambassadørkorps, der allerede nu kan bookes til at komme ud i undervisningen. Det består af unge mennesker fra universiteter og højskoler, som bliver klædt på til at kunne lave workshops på skolerne.

”De skal ikke erstatte læreren, men skal ses som et supplerende tilbud, hvis man vil trække på nogle, der lever med samme digitale vaner som eleverne”, siger Simon Rosenstand.

Den tredje del af Fake News Lab er en række livetalks med fagfolk og meningsdannere om emner, der relaterer sig til digital dannelse. De bliver både streamet live og lagt på hjemmesiden i optaget form efterfølgende.