De tre 7. klasser på Buddinge Skole fik sig en overraskelse, da komikeren Anders Matthesen kom på besøg

Troede, de skulle se film:
Komiker tog fusen på 7.-klasser

Tre 7.-klasser på Buddinge Skole har arbejdet intensivt med komikeren Anders Matthesens tekster i dansk, men ingen af dem havde gennemskuet, hvad deres dansklærer havde arrangeret som afslutningen på forløbet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Lyset i Buddinge Skoles tumlesal er slukket, og de tre 7.-klasser er så stille, som 7.-klasser kan blive. Salen er omdannet til biograf, og de skal se filmen 'Rene Hjerter'. Det er afslutningen på et syv ugers forløb i dansk, hvor de har analyseret komiker og forfatter Anders Matthesens tekster og selv prøvet kræfter med at interviewe og skrive portrætartikler. Fra døren bagerst i salen kommer deres dansklærer Sascha Fogel ubemærket ind sammen med en anden. De går frem til de bagerste elever i salen.

Sascha Fogel prikker en tilfældig elev på skulderen, og lærerens gæst spørger: ”Hvad ser I egentlig?”. Eleven svarer: ”Vi ser 'Rene Hjerter'”, men vender sig så om, for stemmen lyder underligt bekendt. Kæben falder, og hun skubber til sin sidemand, som ligeledes taber kæben. Og som en løbeild breder det sig gennem de knap 70 forsamlede elever: ”Det er Anders Matthesen! Han er her! Han står nede bagved!”.

Sascha Fogel fører sin gæst og gamle klassekammerat Anders Matthesen op til scenen og præsenterer ham.

”Ikke at han behøver præsentation”, som hun siger, da hun fortæller historien til folkeskolen.dk/dansk.

Den efterfølgende time interviewer eleverne den mand, som de de seneste uger har brugt alle deres dansktimer på at forstå, grine af og blive imponeret over.

Der var mange spørgsmål, og de var gode, fortæller Sascha Fogel. Nogle har sat sig fast i hendes hjerne. Fx da en pige spurgte, ”Når du får hård kritik for dit arbejde, hvordan tackler du det?”.

En anden stiller et spørgsmål, der får Anders Matthesen til at fortælle, at det ikke har været lige nemt hele vejen fra skolen i Albertslund og til de bonede gulve. Han har måttet tage jobs, som han overhovedet ikke brød sig om, og han har bestemt også fået kritik, som han ikke havde nemt ved at sluge. Da de spørger til hans uddannelse, lyder svaret: ”Livets skole!.

Er der plads i årsplanen?

Sasha Fogel har gået i klasse med Anders Matthesen på Birkelundskolen i Albertslund, og det er ikke første gang, hun har haft ham på besøg. Da hun i sit første job som lærer underviste på sin egen gamle skole, kom han ud og talte med eleverne om at bryde den sociale arv. Nu 12 år senere har hun været væk fra lærerjobbet i en længere periode, mens hun med sin mand har boet i Holland. Men for et halvt år siden besluttede hun og hendes mand, at hun godt kunne læse en diplomuddannelse i pædagogisk psykologi i Danmark og samtidig tage job på en folkeskole, og så tager hun hjem til familien i Holland i weekenderne.

”Det var spændende at komme tilbage til danskfaget, og jeg er kommet ind i et virkelig stærkt danskteam, hvor vi planlægger forløbene i de tre 7.-klasser fælles. Vi har forskellige baggrunde, så det bliver nogle virkeligt kreative forløb, og jeg har supergode kolleger at sparre med. Det er fantastisk at kunne arbejde sådan sammen på tværs”.

Derfor var det også oplagt, da hun i efteråret mødtes med sine gamle klassekammerater, som hun gør hvert år, at spørge Anders Matthesen, om han ville give hendes nye elever én på opleveren, og det ville han gerne.

Årsplanen var som sådan fastlagt i danskteamet. Men hendes aften-sms til den garvede kollega Maria, blev med det samme besvaret med et: ”Ja, selvfølgelig. Det skal der være plads til!”.

En særlig måde at arbejde med sproget

Som det ofte er i en skolehverdag, bliver det ikke lige der, hvor man havde tænkt sig, men efter udskydninger på grund af et stort lego league-forløb, corona-nedlukninger og Anders Matthesens ferieplaner, fik de tre dansklærere brainstormet og udarbejdet et forløb til eleverne.

”Der er jo utroligt mange muligheder, for han har arbejdet i rigtigt mange forskellige teksttyper. Vi valgte at arbejde med genren portrætartikel, så eleverne har lært, hvad en portrætartikel er, vi har analyseret et stort portræt af ham i Ud & Se, hvor vi så på virkemidler og tekstingredienser, og så har de selv skullet ud at interviewe og skrive portrætartikler”, fortæller Sascha Fogel.

De har også lyttet til Anders Matthesen på BookBites, hvor han fortæller om processen bag sit arbejde. Hvordan han strukturerer sine tekster, hvordan han disponerer over sin fortælling, og hvordan han bruger storyboard.

”Jeg er rigtigt, rigtigt fascineret af, hvordan han leger med det danske sprog. Og det er virkelig interessant at arbejde med i en danskfaglig sammenhæng. Den måde han bruger vendinger og dobbeltbetydninger og rim og remser og leger med ord. Der er utroligt meget underforståethed i hans tekster, som er interessante at analyseremed børnene

Det bliver siddende i kroppen

Eleverne har også analyseret noget af hans lyrik og til sidst skulle de så afslutte hele forløbet med at se hans film 'Rene hjerter'. I stedet fik de så den ægte vare.

”Det var tydeligt, at de kendte hans arbejde og lige havde arbejdet med, hvordan man stiller spørgsmål. De vidste jo ikke, at han kom. Vi havde talt om det inden i teamet, for eleverne kunne selvfølgelig også have fået noget ud af at forberede sig specifikt på at interviewe ham, men vi var enige om, at overraskelsen var så meget bedre”.

Anders Matthesen og Sascha Fogel drak morgenkaffe med skolens leder Kirstine Bang Krogh (th) og faglig leder Semail Wanscher (tv), og det viste sig, at de var en helt lille Albertslundklub forsamlet i Buddinge.

Det havde da også stor effekt på eleverne. Mange kom og sagde efter, at det havde været en fed oplevelse, de var fuldstændig på, mens han var der, og efterfølgende ville mange op af have autografer.

Anders Matthesen gav udtryk for, at det havde været en god oplevelse, og han roste eleverne for de gode spørgsmål. Og Sascha Fogel er ikke i tvivl om, at eleverne har fået et stort udbytte af forløbet.

Alberte H's portrætartikel

”Der kan siges mange gode ting om at arbejde med kanonforfattere. Men at arbejde med en som Anders, som er oppe i tiden, har et sprog og en fandenivoldskhed, som skinner igennem i hans film og tekster, og som tager emner op, som er vigtige lige nu, det rammer altså børnene på en anden måde. Og så det ekstra krydderi faktisk at møde ham, det bliver siddende i kroppen på en helt anden måde".

Som en af forældrene skrev til danskteamet efterfølgende: "De næste forfatterforløb er nødt til at være med afdøde forfattere så de unge ikke forventer flere store kendisbesøg😁".