8. klasse lytter lydbøger, lige nu 'Sygeplejersken' af Kristian Korfixen.

Anbefalinger til din danskundervisning

Denne gang kommer anbefalingerne fra Trine Hemmer-Hansen, som er dansklærer på Virupskolen og faglig rådgiver for dansknetværket på folkeskolen.dk.

Program
Hjælp til tekstrettelser

Det er helt nyt, og jeg har selv kun prøvet at bruge det til to små opgaver med mine elever, men jeg er virkelig begejstret for den nye Tekstretter fra Grammatip. Jeg kan give mine elever en skriveopgave, som de afleverer i programmet, og så får jeg den ud med markeringer af alle fejl. Hvis jeg vil, kan jeg slå alle de kategorier fra, som vi ikke arbejder med lige nu, eller hvor der kun er en enkelt fejl, sådan at eleven får opgaven tilbage med de væsentligste markeringer. Jeg kan få et overblik over den enkelte elevs hyppigste fejl. Eller jeg kan se de hyppigste fejl på tværs af klassen, så jeg ved, hvad vi fælles skal gøre mere ved.

Trine Hemmer-Hansen

Det betyder reelt, at jeg sparer en masse tid på at rette, som jeg i stedet kan bruge på for eksempel indholdet eller genren. Jeg får overblik over fejltyperne og kan undervisningsdifferentiere mere effektivt, i forhold til hvad de skal arbejde mere med.

Jeg hørte om programmet på Lærfest i Aarhus, hvor de fortalte, at der er opgaver på vej til de forskellige fejltyper, og der kommer en version til tysk og engelsk efter sommerferien.

grammatip.com/tekstretter

Lydbøger
Vi får læst mange flere bøger

Coronatiden fik virkelig mine øjne op for, hvor meget lydbøger kan. Derfor vil jeg anbefale bibliotekernes e-bøger og lydbøger på eReolen og eReolen Go, hvor man gratis kan læse og lytte fem bøger om måneden. Jeg veksler mellem fysiske bøger og elektroniske, og det gør, at vi nu i min 8. klasse stort set læser en bog om måneden.

Eleverne er meget på farten, så de kan lytte, når de er på vej til fodbold eller går en tur. Jeg bruger det også som et afbræk i en dobbeltlektion for at gøre dagen mere alsidig. Så sender jeg dem udenfor med en bog i ørerne i 10-15 minutter.

Lige nu er vi ved at høre ”Sygeplejersken” af Kristian Corfixen, fordi vi arbejder med et tema om kriminalitet i virkeligheden, og den er de meget optaget af. Jeg vil aldrig droppe de fysiske bøger, for det kan virkelig også noget. Men jeg kan mærke, at muligheden for at lytte giver dem så meget læselyst, at de forhåbentlig også læser for fornøjelsens skyld nu.

ereolen.dk og ereolengo.dk

Didaktisk tip
Genkend – sammenlign – perspektiver

Jeg er begyndt at undervise i perspektivering gennem tre faser. Simpelthen for at forberede eleverne til at forstå begrebet over en længere periode, for det kan være virkelig svært for dem, hvis de først støder på det i 9. klasse.

I 6. klasse handler det om at genkende. Har du set eller hørt det her tema et andet sted før, og hvordan var det anderledes.

I 7.-8. klasse lærer jeg dem at sammenligne. Det, du kan genkende andre steder fra, hvordan er det i forhold til det, du læser eller hører her?

Og i 8.-9. kan vi så reelt tale om at perspektivere. Det er en måde at bygge deres forståelse op på gennem en tretrinsraket, og det betyder, at jeg ikke skal bruge så meget tid på at få dem til at forstå begrebet, når de når til at skulle kende til det begreb.