Overgangstest

Christina Laurberg Petersen forventer ikke at kunne bruge testresultaterne til noget: "Jeg ved godt, hvad de her børn kan".

National læsetest i 2. klasse rykket frem: Det har gjort testen endnu sværere for børnene

At de nationale overgangstest er blevet flyttet fra foråret til kort efter sommerferien har gjort læsetesten i 2. klasse meget sværere for eleverne, fordi mange kun lige har knækket læsekoden, oplever Glostrup-lærer.

Offentliggjort Sidst opdateret

”Det er det halve år, der gør forskellen”, siger Christina Laurberg Petersen.

Hun har haft 2.-klasser til nationale test tre gange før. Men aldrig så kort tid efter sommerferien. 

Rundt om hende lyder det:  ”Christina, jeg har brug for hjælp her”, ”Chriiiis!”, ”La-chriis, hvad står der?”.

”De andre gange har vi haft et halvt år til at øve på Chromebooks. Denne gang har vi gjort det i en uge”, fortæller Christina Petersen.

Folkeskolen er på besøg på Søndervangsskolen i Glostrup, fordi mange 2.-klasse-lærere på Facebook har givet udtryk for, at eleverne ikke er klar til test så tidligt på skoleåret.

Især de mest fagligt udfordrede får bare nogle kæmpe gok i nødden. Det er simpelthen så synd og tjener intet formål

2.-klasselærer i Facebook-kommentar

På Søndervangsskolen får eleverne hver en chromebook i 3. klasse. Ind til da kan klasserne låne klassesæt af ældre eksemplarer af de små computere. 

Så både for at være sikker på at have nok computere, der virker og holder strøm, og for at have tid til at hjælpe eleverne, har hun valgt kun at tage seks elever ud af sin 2.-klasse ad gangen for at lade dem gennemføre den nationale overgangstest i læsning, mens klassens tilknyttede pædagog har resten af klassen.  

Sidste gang var der flere, der græd

Efterhånden som hun har hjulpet alle elever med at indtaste deres Unilogin, som de kun har prøvet at bruge et par gange før, kommer de seks elever godt i gang med de fire minutters test i afkodning. 

Men dernæst driller det både elever og lærer at skifte over til de 26 minutters test i sprog- og tekstforståelse. 

Det skaber lidt forvirring ved bordene, at den ene elev pludselig har 50 uløste opgaver foran sig, før den anden er kommet ind i test nr. to.

Det er kun en overgang

I perioden fra 2022 til 2026 skal alle folkeskoler gennemføre Folkeskolens Nationale Overgangstest. Og sidste år blev testene flyttet fra forår til efterår. Der er tale med midlertidige test med opgaver fra de gamle nationale test, som politikerne ellers har besluttet at afskaffe. Hvor de gamle nationale test var bygget til at skulle tilpasse sig den enkelte elevs faglige niveau, får alle elever nu de samme opgaver. Tilbagemeldingen til lærere og skoler er begrænset i forhold til de gamle system. Skoleleder og S-politiker Marco Damgaard kaldte det sidste år "fuldstændig uforståeligt, at vi i en tid med vigtige og alvorlige opgaver og udfordringer i folkeskolen skal misbruge børnenes tid, trivsel og læring på at gennemføre de nationale overgangstest, som tydeligt for enhver ikke fungerer særlig godt”. 

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye bekræftede, at der i overgangsperioden vises færre og mere simple tilbagemeldinger på testresultaterne, men understregede vigtigheden af, ”at vi på trods af en mere begrænset funktionalitet fortsat stiller et obligatorisk testredskab til rådighed, som skolen evaluerer eleverne fagligt med”.

”Jeg har med vilje ikke fortalt dem, at det var en test. Det gjorde jeg sidste gang, og der var flere, der begyndte at græde”, fortæller Christina Laurberg Petersen.

Nu kan hun så konstatere, at den beslutning nok kommer til at gå ud over klassens samlede testscore. 

For et par rigtig dygtige læsere begynder at kigge ud ad vinduet eller fjolle med sidekammeraten - og lige præcis de elever havde nok godt kunnet koncentrere sig hele vejen igennem og få et godt resultat, hvis de vidste, at nu blev de testet.

Én af dem kalder: ”Hvad står der dér, Christina?”.

Hun er gået i stå ved et ord, som vi er mange, der ikke har set før. Det er nemlig én af tre stavemåder for navnet på en af de mindre kendte nordiske guder. 

Christina Laurberg minder hende om, at når et ord begynder med et stort bogstav, er det et navn, men dernæst er pigen overladt til sig selv og skal læse beretningen fra nordisk mytologi og svare på spørgsmål til historien.

"Jeg skal ikke læse noget"

Flere elever har brug for at læse teksten højt for at forstå opgaverne. Så selvom der kun er seks elever i gang i det lille grupperum, er der ikke stille.

Hemmelige opgaver

Opgaverne i Folkeskolens Nationale Overgangstest må ikke offentliggøres. Derfor kan vi ikke nævne navnet på den nordiske gud, som voldte eleven på Søndervangsskolen problemer. I modsætning til de ’gamle’ nationale test, der tilpassede sværhedsgraden efter elevens besvarelser, får alle elever på klassetrinnet de samme opgaver, herunder nogle med meget høj sværhedsgrad, som kun de allerdygtigste forventes at kunne besvare korrekt.

”Det er nemt”, meddeler en elev højlydt, og Christina opmuntrer ham til at knokle på med læsningen.

”Jeg skal ikke læse noget”, understreger han og skynder sig videre til næste opgave, hvor han hurtigt sætter krydser i multiple choice-skemaet og klikker videre.

”Vi har brugt rigtig meget tid på trivsel på det sidste”, fortæller Christina Petersen.

De fleste af klassens elever har knækket læsekoden, men det er så kort tid siden for mange af elevernes vedkommende, at de ikke har kunnet holde det ved lige i sommerferien. Og hvor nationale test tidligere lå om foråret, er de nu flyttet, så læsetestene ligger i sidste uge af august og de to første uger af september. Derefter er der tre uger til at afvikle matematiktestene. 

Første gang folkeskolens elever møder en test, som skal bruges til at måle, hvordan de klarer sig i forhold til landsgennemsnittet, og hvordan elevernes niveau udvikler sig på landsplan, er altså et par uger inde i skoleåret i 2. klasse.

Her går vi hver dag og forsøger at løfte dem op og roser og anerkender alle de små sejre i hverdagen, siger at de arbejder godt og hele tiden bliver dygtigere (i deres tempo) og så klasker vi en test i hovedet på dem, som får 80% til at føle sig dumme og dårlige, og så skal vi bagefter samle de skrøbelige stumper af deres knækkede faglige selvtillid op

2.-klasselærer i Facebook-kommentar

Christina Laurberg ærgrer sig:

”Vi har så mange andre test. De to kommunale test, vi bruger, er meget mere alderssvarende. I 1. klasse, hvor børnene skal lære sammenhængen mellem bogstaver og lyd, får de meget mere ud af at skrive i hånden, og de kommunale test er på papir de første år”, fremhæver hun og regner ikke med at kunne bruge testresultaterne til noget.

”Jeg ved godt, hvad de her børn kan, fordi vi i vores læsebånd har mulighed for at sidde ned og læse med en elev ad gangen”.