Det kræver tid på at sætte sig ind i denne bog, men det er tiden værd. Det lidt umoderne redskab 'refleksionsspørgmål' bliver i bogen brugt, så det sætter gang i læserens tankevirksomhed.
Stjernestunder - helhedsorienteret læse- og skriveundervisning Bhkl-6. kl
Forfattere: Lena Bülow-Olsen og Pernille Sørensen
550 kroner
276 sider
Dansk Psykologisk Forlag
Med den nye bog Stjernestunder – helhedsorienteret læse- og
skriveundervisning - Bh.kl.-6.kl, kommer forfatterne med et tilbud til læseren om et fagdidaktisk fundament for en helhedsorienteret undervisning i
skriftsproglighed helt fra starten. Bogen tager
udgangspunkt i, at læsning, skrivning og sprogtilegnelse er naturligt
sammenhængende elementer. Der tages afsæt i, at man arbejder med meningsfulde og
vedkommende tekster, hvor alle elever har deltagelsesmuligheder.
Annonce:
Selve stjernemodellen skal ses og forstås som en stjerne med
fem takker rundt om en midte. I midten finder man klassens fælles stjernestund, fælles basisarbejde med en given tekst. Det er i denne stund, at læreren modellerer. Ude i de fem takker finder man
elevernes detaljerede arbejde med fem danskfaglige delelementer: læsestrategier og læseteknikker, grammatik, syntaks og stavning, sproglige
vendinger, ordkendskab og ordbetydninger, forståelse gennem analyse og
fortolkning og til sidst fremstilling. Alle de tekster og forløb, man vil bruge,
kan lægges ind i stjernemodellen.
Udenom den femtakkede stjerne finder vi det såkaldte stjerneskud. Her kan eleverne udvikle og automatisere deres
færdigheder på deres eget niveau. Det er også i arbejdet med disciplinerne, at læreren
for eksempel stilladserer elevernes arbejde med mindre grupper, og det er her, eleverne
både arbejder i grupper, i par og individuelt.
Når man har arbejdet hele
stjernen rundt, kommer man tilbage til midten og slutter i plenum. Eleverne har et ark, hvor de selv skriver ind hvad de skal nå at arbejde med i
forbindelse med teksten. Dette kan nære behovet for selvbestemmelse hos den
enkelte, hvilket er vigtigt, når man er i skole.
Bogen er delt ind i tre dele. I del et præsenteres
stjernemodellens teoretiske fundament, i del to præsenteres den metodiske
baggrund og i del er praksisdelen. I denne del er der fire konkrete undervisningsforløb,
man kan gå i gang med. Der er et dobbeltforløb til 1. klasse med en billedbog
og en fagtekst, et forløb til 4. klasse med en kort fagtekst og et forløb til
6. klasse med en fiktionstekst.
Annonce:
Foruden den fysiske bog er der kopisider til
bogen. Disse tilgås ved at scanne en QR-kode i bogen eller ved at følge et
link. Siderne indeholder både refleksionsspørgsmål til læreren, piktogrammer, der kan bruges til ophængning i klassen, så eleverne kan se om de skal arbejde
alene, i makkerpar eller andet, der er oversigter over læse- og
skriveudviklingens faser, planlægningsark, masters til ordkort og en masse
andet der skal bruges, når man underviser ud fra stjernemodellen. Arkene kan
printes enkeltvis eller samlet, alt efter hvad man har brug for.
Både i bogen og i kopiarkene er der som sagt refleksionsspørgsmål til læreren. Sådanne har jeg ikke set i lang tid, og jeg
synes de er en gave til læreren. Man tvinges faktisk til at tænke sig om, og måske til at tænke nyt. Spørgsmålene er oplagte at bruge til sig selv, men også
i danskteamet, på klasselæsekonferencer og i andre sammenhænge, hvor man
arbejder med læse- og skriveundervisning. Her på matriklen skal disse spørgsmål
klart indgå i både mit og kollegernes arbejde og faglige refleksioner. Både når
jeg underviser, og når jeg vejleder.
De fire undervisningsforløb bag i bogen er lige til at gå
til. Dette forstået på den måde, at man naturligvis skal sætte sig ind i
teksterne og så ellers følge bogens anvisninger om forberedelse, aktiviteter
med mere. De fire forløb giver god mulighed for at læreren kan øve sig i at bruge
stjernemodellen. Efterhånden som man så får styr på den, kan man putte de forløb
ind i den som man ønsker.
Bogen er stor og tyk, knap 300 sider. Man får en meget
grundig indføring i metode og teori, og der er meget at tage fat på. Modellen
tilbyder differentiering, og grundigt arbejde med danskfagets discipliner. Man
skal bruge tid på at sætte sig ind i sagerne, ja. Men når det er gjort vil jeg
vove at påstå at man er godt og solidt udrustet til en masse undervisning i
vedkommende tekster, på en vedkommende måde. Forhåbentlig kan eleverne rundt om
i klasserne opleve en masse stjernestunder, når de og deres lærer lærer at navigere
efter stjernerne.