Anmeldelse

Læring mellem udvikling og tilpasning

Illeris-artikler igen

En lang række artikler om læring fra forskellige andre sammenhænge er samlet i én bog. Det giver overlap og gentagelser, men ikke megen ny erkendelse.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har set Knud Illeris’ læringstrekant i et utal af bachelorprojekter, og kvaliteten er, at man med det afsæt kan understrege, at det at lære er en individuel tilegnelsesproces, der er afhængig af – ja, helt sammenflettet med - mellemmenneskelige relationer. Og så med Illeris’ vigtige tilføjelse, at man ikke meningsfuldt kan tænke i læring uden at tænke i indhold. Der er altid noget, der skal tilegnes – viden, kundskaber, færdigheder, forståelse, indsigt, mening …

Fakta:

Titel: Læring mellem udvikling og tilpasning

Forfatter: Knud Illeris

Pris: 299

Sider: 252

Forlag: Samfundslitteratur

Den nye bog indledes med et kort kapitel om læringstrekanten, som så danner baggrund for de øvrige kapitler, og Illeris understreger i indledningen, at ”den institutionaliserede læring” i løbet af de seneste årtier i stigende grad er blevet ”underordnet nogle overordnede økonomiske og administrative strukturer”. Det handler ikke (kun) om personernes læring og udvikling, men mere om international konkurrenceevne. Denne udvikling lægger et stigende pres på elever, studerende, undervisere og ledere, fordi læreprocesser gøres mere indskrænkede og ensartede - samtidig med at udvikling af ”afgørende kvaliteter” som engagement, indlevelse, kreativitet og samarbejdsevne reelt skubbes i baggrunden, skriver han.

Denne vigtige kritik ville det være fint at få beskrevet. Men ligesom det sjældent sker i bachelorprojekter, der tager afsæt i Illeris’ læringstrekant, er det ikke noget, der foldes ud i bogens optryk af artikler fra 2007 til 2018. Og fordi teksterne er hentet fra forskellige andre sammenhænge, må man som læser trækkes med både gentagelser og overlap. At Illeris er god til at skrive kort, viser hans præsentation af ni læringstænkere fra Grundtvig over Marx, Freud, Vygotsky og Piaget til Rogers, Erikson, Bateson, Engeström og Alheit.