Politikere taler om, at
folkeskolen skal sættes fri. Hvad ligger der i den frisættelse? Frihed fra
nationale test, lange skoledage og målstyring?
Vi bør i
ligeså høj grad være optagede af, at friheden også er frihed til noget
og spørge: Hvad er det, så vi vil med den frihed i grundskolen?
Folkeskolereformen mislykkedes.
Der findes mange bud på, hvad der gik galt.
Ét svar på dette er, at
undervisningen blev gennemsyret af en instrumentel tilgang til færdigheder og
viden fokuseret mod prøven, afkoblet fra virkeligheden og uden meningsfuldt
indhold.
En sådan målstyret tænkning er, igennem de sidste ti år, blevet så indlejret
i måden at tænke didaktisk planlægning på, at den nu kan være svær at frigøre
sig fra.
Vi bør dog tage nye afsæt for undervisningen.
I stedet for at spørge: Hvilke færdigheds-
og vidensmål opfylder jeg med dette forløb?, kan vi med fordel spørge: Hvordan
kan jeg med denne undervisning bidrage til børns livsmod og forudsætninger for
at virke i livet?
Det meningsfyldte indhold
Der ligger meget magt i valget af
indhold i undervisningen. Som lærere, har vi i den grad indflydelse på, hvad
eleverne bliver præsenteret for, hvordan de begriber et emne, og hvad de bliver
optagede af.
Når vi skal fordre livsmod, må vi
først og fremmest vise eleverne en smuk og spændende verden. En verden de får
lyst til at undersøge, udforske, forstå og agere i.
Vi ved, at voksne
rollemodellers begejstring og optagethed smitter. Formidlingen af undervisningens
indhold spiller en væsentlig rolle, ikke kun i forhold til at vise forskellige
perspektiver, men også i forhold til, om eleverne vækkes og åbner sig mod det.
Mennesket søger grundlæggende efter mening. Børn og
unge gør i høj grad, og forskning peger på, at særligt denne generation af børn
og unge er optagede af eksistentielle spørgsmål.
Per
Schultz Jørgensen skrev, at “børns
verden er en personlig verden, der bærer på en mening, som de bygger på, bakser
med, fantaserer og fortæller om og ofte kæmper med, fordi de ikke kan finde
meningen.”
Hvis ikke vi beskæftiger os med
meningsskabende sammenhænge i vores liv, er der stor fare for, at vi bliver
uengagerede og triste. I skolen må vi sørge for
at hjælpe eleverne konstruktivt på vej i deres bestræbelser efter at skabe
mening i forskellige sammenhænge.
I den forbindelse, er det også væsentligt,
at vi tør at være optagede af indhold, som beskæftiger sig med det alment
menneskelige på et eksistentielt plan, sammen med børnene.
Igennem grundfortællinger
og samtaler om menneskelige temaer, som rører os; følelser, konflikter og
livsvilkår, klædes eleverne på til at håndtere deres eget liv.
Dette arbejde
kan bidrage til en forståelse og accept af egne og andres livsvilkår og menneskelivets
kompleksitet, hvilket er nødvendigt for børn og unge at bringe med sig ud i
livet for at kunne komme overens med den modstand, de vil møde.
Virkeligheden ind i skolen og
skolen ind i virkeligheden
Man kan godt have det perspektiv,
at skolen er en kunstig foranstaltning, hvor vi forbereder eleverne på “det
virkelige liv” i opstillede rammer.
Man kunne også betragte skolen som
bindeleddet mellem hjemmet og verden.
Filosof Hannah Arendt skrev således at: “...skolen er den institution, som vi
indskyder mellem hjemmets private domæne og verden for i det hele taget at gøre
overgangen fra familien til verden mulig.”
Hvis vi som undervisere formår at
trække virkeligheden mere ind i skolen og skolen mere ud i virkeligheden, kan
vi udfordre de kunstige rammer og give eleverne en oplevelse af, at
undervisningen har en forbindelse til verden omkring dem.
Det handler om at skabe sammenhænge
i undervisningen, hvor fagene bliver bragt i anvendelse i betragtning af reelle
problemstillinger eller konkrete opgaver, som strækker sig ud af bøgerne.
Der
vil altid være elementære færdigheder,
som skal trænes i skolen - det såkaldte rugbrødsarbejde med læseindlæring, grammatik, regneregler osv.
Hvis disse
færdigheder også bringes i spil i opgaveløsning, hvor man beskæftiger sig med
autentiske problematikker, tilfører det træningen et dybere perspektiv med
fremadrettet sigte.
Man får ofte didaktiske foræringer
ved at flytte undervisningen til en lokation, som kan danne et konkret og
relevant udgangspunkt for opgaverne.
Når vi bruger kroppen og er
sansemæssigt og fysisk tilstede i undervisningen lagres læringen flere steder i
hjernen, og det skabende element i undervisningen vil ofte synes meningsfuldt
for eleverne.
Både dét at
fremstille et konkret produkt med hænderne, men også dét at skabe værdi for andre igennem omsorgsetiske
handlinger, hvor eleverne oplever at bidrage til - og interagere med deres
omverden. Det kunne f.eks. være at besøge det lokale plejehjem.
Vi tror, at den frisættelse af grundskolen,
som aktuelt har politisk medvind vil hjælpe lærerne tilbage til DNA'et i dét at
være lærer; optagethed af et fagligt stof, fordring af elevernes nysgerrighed
og motivation og bidrag til deres mod på fremtiden.
Vi ønsker os, at frisættelsen vil
pege ind i en skolepraksis, som tænder en gnist i elevernes øjne og får dem til
at føle, at de hører til i verden.
Vi ønsker, at frisættelsen vil forplante sig
til en pædagogisk praksis, der gennem meningsskabende undervisning med
forbindelse til virkeligheden giver eleverne livsmod og forudsætninger for at
virke i livet.