Anmeldelse
De gode kompetencer i det 21. århundrede
De gode kompetencer i det 21. århundrede
Bogen adskiller sig fra mange andre på området ved at gå meget praktisk og simpelt til emnet. Desværre ligner den en brochure fra lægehuset. Den er anvendelig for nogle målgrupper, og der skal nok plukkes i den.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"De gode kompetencer i det 21. århundrede" slynger ikke omkring sig med tunge filosofiske tanker om kompetencernes betydning for dannelsen i samfundet eller hos individet. Derimod tages, uden de store forbehold, afsæt i det 21. århundredes kompetencer, som koges ned til fire K’er: kollaboration, kommunikation, kreativitet og kritisk tænkning. Ikke så meget hokuspokus der.
Fakta:
Titel: De gode kompetencer i det 21. århundrede
Forfatter: Lene Skovbo Heckmann, Mette Ploug Meineche, Birgit Schøn
Pris: 270
Sider: 120
Forlag: Dafolo
Det fremhæves, at bogen er tænkt som en praktisk håndsrækning til at komme i gang med at arbejde pragmatisk med de fire K’er. Udgangspunktet for dette arbejde beskrives hovedsageligt igennem fire kapitler. Der er ikke tale om helstøbte didaktiserede forløb med større selvstændige formåls- og forløbsbeskrivelser. I stedet lægges op til at gøre stoffet levende igennem en række øvelser og metoder. Det er heller ikke meningen, at man skal arbejde med kompetencerne ud fra et særligt fagfagligt perspektiv. Der er snarere tale om overordnede måder at arbejde med kompetencerne på.
Og her bliver det måske for overordnet. Jeg savner en mere præcis beskrivelse af, på hvilket klassetrin og i hvilket fag det for eksempel er tænkt, at man skal arbejde med håndtegn. Eller om evalueringsmetoden "Blomsten" også vil være hensigtsmæssig i de større klasser? Jeg mener, at bogen balancerer mellem at være en egentlig håndsrækning og en liste af pluk-og-brug, der hurtigt kan blive ligegyldig. Der kunne med fordel have været en række caseeksempler, så man nemt kunne danne sig en ide om holdbarheden af en given metode eller øvelse.
En del af øvelserne går ud på at arbejde med det 21. århundredes kompetencer som et selvstændigt element, men forfatterne glemmer måske, at i en travl hverdag er der ikke nødvendigvis tid til disse øvelser, som skal konkurrere med alt andet. De kunne med fordel indgå som en del af arbejdet med et fag. Dermed bliver håndsrækningen måske lidt mindre, da der skal bruges en del arbejde på at omsætte øvelserne til en fagfaglig kontekst.
Jeg mener, at bogen umiddelbart har størst potentiale ved understøttende undervisning og til personale, som ikke før har stiftet større bekendtskab med det 21. århundredes kompetencer og mulige arbejdsmetoder. For dem kan det være en introducerende tilgang til at arbejde praktisk med de fire K'er. For andre kan det være tvivlsomt, i hvor høj grad bogen vil bidrage med noget nyt.