Matematik

Nyt nationalt projekt vil udvikle screeningsværktøj til at opspore talblindhed

Offentliggjort Sidst opdateret

Danske og internationale forskere går sammen i et nyt nationalt projekt, der skal løft elever med matematikvanskeligheder.

Projektet hedder Fomava, Forum for Matematikvanskeligheder, og vil løbe over tre år, skriver Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning (NCUM) i en pressemeddelelse.

Ambitionen bliver blandt andet at udvikle et gratis screeningsværktøj til at opspore elever med tegn på talblindhed, så man kan sætte tidligt ind med en målrettet støtte. 

Projektet skal også udvikle og afprøve nye pædagogiske og didaktiske tiltag, der kan støtte elever i matematikvanskeligheder. Omkring 400 skoleelever bliver involveret i afprøvning af de kommende tiltag. 

Der er afsat 14,1 millioner kroner til projektet bevilget af Novo Nordisk Fonden, Trygfonden og Egmont Fonden.

”Det er fantastisk glædeligt, at Egmont Fonden, Novo Nordisk Fonden og TrygFonden går sammen om at støtte etableringen af Fomava. Det gør det muligt at udvikle et solidt grundlag for en national indsats for at hjælpe elever i matematikvanskeligheder, og det giver vigtig ny forskningsviden på området”, siger Morten Blomhøj, professor og centerleder for Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning (NCUM).

ncum.dk: Hjælp til elever i matematikvanskeligheder