Matematik
Foto: iStock/Milan_Jovic
Nyt nationalt projekt vil udvikle screeningsværktøj til at opspore talblindhed
Danske og internationale forskere går sammen i et nyt nationalt projekt, der skal løft elever med matematikvanskeligheder.
Projektet hedder Fomava, Forum for
Matematikvanskeligheder, og vil løbe over tre år, skriver Nationalt
Center for Udvikling af Matematikundervisning (NCUM) i en pressemeddelelse.
Ambitionen bliver blandt andet at udvikle et gratis screeningsværktøj
til at opspore elever med tegn på talblindhed, så man kan sætte tidligt ind med
en målrettet støtte.
Projektet skal også udvikle og afprøve nye pædagogiske og
didaktiske tiltag, der kan støtte elever i matematikvanskeligheder. Omkring 400 skoleelever bliver involveret i afprøvning af de kommende tiltag.
Der er afsat 14,1 millioner kroner til projektet bevilget af Novo Nordisk
Fonden, Trygfonden og Egmont Fonden.
”Det er fantastisk glædeligt, at Egmont Fonden, Novo
Nordisk Fonden og TrygFonden går sammen om at støtte etableringen af Fomava.
Det gør det muligt at udvikle et solidt grundlag for en national indsats for at
hjælpe elever i matematikvanskeligheder, og det giver vigtig ny forskningsviden
på området”, siger Morten Blomhøj, professor og centerleder for Nationalt
Center for Udvikling af Matematikundervisning (NCUM).
ncum.dk: Hjælp til elever i matematikvanskeligheder