”Vi ved fra det gennemførte pilotprojekt i fjor, at det øger HF-elevernes læring, faglige trivsel, motivation og engagement, når HF-fagene og de faglige begreber bliver sat ind i en konkret professionsfaglig kontekst og dermed bliver lettere at forstå”, siger efter- og videreudannelseschef på Via Klaus Ernst Hansen.
Inge Lynggaard Hansen
HF-lærere i Midtjylland skal klædes på til at målrette undervisningen mod bl.a. læreruddannelsen
I 2017 blev det politisk vedtaget, at eleverne på HF skal modtage undervisning, der giver dem indblik i professioner som lærer, sygeplejerske og pædagog for at få flere til at søge mod et af de fag. Men ifølge professionshøjskolen Via er den ambition ikke blevet indfriet, fordi underviserne på HF mangler viden om de professioner, de skal tone deres
undervisning til. Sammen med de otte HF- og VUC-skoler i Midtjylland, de midtjyske erhvervsakademier samt Syddansk
Universitet har Via fået 6,6 mio. kr. fra Børne- og Undervisningsministeriet til at tone HF-undervisningen til otte forskellige professions- og
erhvervsakademiuddannelser.
Der bliver bl.a. udviklet undervisningsmaterialer, som HF-underviserne kan anvende, når de
underviser i de obligatoriske fag dansk og matematik, i de øvrige fag, som HF-eleverne
hver især har valgt som deres fagpakke, og i den store skriftlige studieopgave
SSO, fortæller Via i en pressemeddelelse.