Inspiration
Pludselig går det op for hjerneforskeren, at dramaet, der udspiller sig for øjnene af ham, minder om hverdagen i folkeskolen
Teatrets verden kan åbne en dør til et rigere skoleliv, hvor læring ikke kun er opgaver og lektier, men en rejse fyldt med eventyr og opdagelser, skriver professor emeritus Kjeld Fredens.
Fra et sæde på fjerde række midtfor i Aarhus Teaters store sal bliver jeg vidne til en ganske særlig oplevelse arrangeret af ”AT Læring”, der er en af Danmarks største teaterpædagogiske afdelinger med 5.000 gæster årligt.
Lysene dæmpes, og teaterpædagogerne træder frem, klar til at dele deres håndværk med en ung og ivrig forsamling. Forestillingen er en del af AT Lærings efteruddannelsesprogram ”Ej blot til lyst”, hvor lærere og elever er på kursus sammen. I dette historiske rum bliver eleverne fra femte klasse ikke kun tilskuere, men aktive deltagere i en uforudset pædagogisk forestilling, som de senere skal udforske selv.
Formålet med dagen er at antænde en ild af nysgerrighed og kærlighed til teatrets kunst hos de unge. En gnist der skal oplyse ikke blot deres skolegang, men hele livets lærred.
Vi er omgivet af fortællinger, der vokser i styrke, når de formidles med finesse og kunstfærdighed – en teknik som teatret har finpudset gennem århundreder. I teatrets magiske rum tager vi eleverne med på en opdagelsesrejse gennem dialog, drama og selvrefleksion, hvor de snart indser, at deres skoleliv og teaterets scene ikke ligger verdener fra hinanden.
Teaterpædagogikken fortsætter, og gennem metaforernes magi begynder eleverne at fornemme, at deres hverdag i skolen kunne ligne en dramatisk forestilling. Hvert fag, hver opgave og hver lektion bliver en del af en større fortælling om personlig vækst og modenhed. Vi opfordres til at se skolen som en scene, hvor eleverne kan blive hovedpersoner i deres eget uddannelsesforløb. På denne måde kan de opfatte deres skolegang som en rejse, der tilbyder dem chancer for at lære, vokse og måske endda ændre deres syn på verden. Det handler om at finde en balance, hvor hver dag i skolen er som en forestilling, fuld af både udfordringer og succeser.
Det rækker ud over klasseværelsets grænser
Dagens slutning nærmer sig, og det står klart, at eleverne har været på en bemærkelsesværdig færd. En dag, der måske endda viser sig at blive en milepæl i deres skole- og livsfortælling. Den inspiration, de har fået fra teatrets verden, kan åbne en dør til et rigere skoleliv, hvor læring ikke kun er opgaver og lektier, men en rejse fyldt med eventyr og opdagelser. Og mens de forlader teatret, træder de måske ud på gaden som små helte i deres eget livseventyr, parate til at omskrive deres fremtidige akter med nyfundne perspektiver og en uudslettelig glød for læringen.
I teatrets pulserende og dynamiske atmosfære udfordres elevernes forestillingsevne og kritiske tænkning på en måde, der rækker langt ud over klasseværelsets grænser. De lærer at bryde med den konventionelle tankegange, at se verden fra nye vinkler og at anerkende, at livet er en skiftende scene af sikkerhed og usikkerhed.
Disse stunder af erkendelse og motivation, der er født fra teatrets indflydelse, tænder en vision hos mig om en fremtid, der går ud over den traditionelle undervisning. Jeg forestiller mig skoler, der summer af kreativitet, hvor hvert klasseværelse er et laboratorium for nysgerrighed og innovation.
I den skole er hver time en rejse, der inviterer eleverne til at udforske, eksperimentere og forestille sig. Jeg ønsker lærere, der guider eleverne, ikke bare gennem pensum, men som facilitatorer af en læringsrejse, hvor eleverne er i centrum.
Jeg forestiller mig en uddannelse, der ikke bare informerer, men som inspirerer, og hvor hver dag i skolen er en chance for eleverne til at forme deres egen fremtid med inspiration og håb.