Anmeldelse

Projektarbejde i kommuner 9 - Inspiration til arbejdet med utilpassede unge

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan sættes et projekt i gang og for hvilke unge? Hvornår skal der sættes ind? 'Ofte etableres projekter med henblik på at løse allerede eksisterende problemer - frem for at tage dem i opløbet'. Hvordan bliver forældre, der aldrig har deltaget i skole-hjem-samarbejde, en vigtig ressource i samarbejdet? Dette hæfte giver bud og inspiration til igangsættelse af projekter for utilpassede unge.

Hvilke personer bør rekrutteres til arbejdet med de vanskelige unge? Her peges på mentorordninger, hvor en person støtter, vejleder, opmuntrer og agerer forbillede for de unge. Betegnelsen har navn efter Odyssens gamle ven Mentor, som han bad om at passe på sin søn, mens han selv var ude at rejse. Men samtidig gør hæftet selv opmærksom på den problematik, at dette område har brug for ildsjæle, som skal passe på sig selv. Er flammen for stor, kan man brænde selv - eller blive udbrændt.

Brandslukning eller værktøjskasse - alt i alt rummer hæftet ideer og erfaringer til at skabe projekter for de vanskelige unge, der ofte kommer i medierne med negativ omtale - dog er der også ideer til forebyggelse og vigtigheden af at sætte tidligt ind. Her er både en huskeliste til ting, der skal tages højde for, forslag til fonde, hvor der kan søges midler, og masser af henvisninger og internetadresser.