Anmeldelse
Nærværsøvelser med børn
Skab empati og selvomsorg i indskolingen
Et materiale til indskolingen, som overrasker positivt, hvis du vil arbejde med nærværsøvelser med børn.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bogens omdrejningspunkt er, at nærværsøvelser med børn skaber empati for andre og bedre kontakt til sig selv. Uro i klassen er endvidere en stor udfordring, og i den anledning kan nærværsøvelser hjælpe til selvregulering og egenomsorg. For de følelsesmæssige kompetencer forringes, ifølge forfatteren, i en skolekultur, hvor der er meget testning og en længere skoledag. Nærvær bliver dermed vigtig for at skabe en modvægt. For i vores kultur er der generelt meget fokus på at gøre og ikke så meget på at være. Det at udvise empati, indlevelse og respekt skal man lære i skolen for at blive en god samfundsborger. For når eleverne kan dele det svære indeni gennem for eksempel nærværsøvelser, bliver det senere lettere for dem at regulere sig selv.
Fakta:
Titel: Nærværsøvelser med børn
Forfatter: Ulla Lau Hyldgård
Pris: 335
Sider: 268
Forlag: Dafolo
Bogen er skrevet af musikterapeuten Ulla Lau Hyldgård. Til bogen er der vedlagt en cd med sange, der relaterer til øvelserne. For musikudøvelse er noget af det, der aktiverer hjernen allermest. Hjernebjælken bliver tykkere, og det gør, at der lettere kan komme kontakt mellem det limbiske system og den præfrontale cortex. Det er med andre ord lettere at kunne regulere sig selv, hvis der er en bedre forbindelse. Endvidere øger musiklytning afgivelsen af dopamin i hjernen, reducerer stress og gør det lettere at koncentrere sig. Så musikken og nærværsøvelser er ifølge forfatteren en god kombination.
Ved gennemlytningen af musikken er jeg positivt overrasket. Det er velkomponeret klavermusik og med en afslappet backing og vokal. Vokalen falder naturligt ind og er også behageligt afslappende at høre på. Jeg tænker, at børnene i indskolingen vil elske melodierne og let vil kunne falde ind i det, der skal arbejdes med.
Så sammenfattende er det et interessant materiale til indskolingen, hvis der skal arbejdes med at skabe et rum til nærvær og at skabe en basis for det videre faglige arbejde. Som konfliktforebyggelse vil materialet også være anvendeligt, og her glæder det mig, at forfatteren har gjort sig overvejelser omkring det etiske. At man eksempelvis ikke ukritisk skal bruge materialet, hvis børnene ikke vil, men heller ikke i en klasse, der mistrives I forvejen.
Generelt er øvelserne rammesat godt tidsmæssigt og materialemæssigt. Teksterne, som man skal læse op for børnene, er lettilgængelige. Så et velgennemarbejdet materiale til dem, der vil arbejde mere målrettet med nærvær i indskolingen.