Anmeldelse
Sundhedspædagogik
Sundhedspædagogik
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bogen er en kæmpe saltvandsindsprøjtning og et skatkammer, når man som jeg arbejder inden for både læring og sundhed. Mange uddannelsesinstitutioner har sundhed på dagsordenen, og bogen kan bruges til at etablere et grundlag for, hvordan man som institution kan arbejde i feltet sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse.
Fakta:
Titel: Sundhedspædagogik
Forfatter: Karen Wistoft
Pris: 298 kroner
Sider: 254 sider
Type: Bog
Forlag: Hans Reitzels Forlag
Sundhedspædagogik handler om at skabe rammer for læring, der baner vejen for et sundere og bedre liv. "Sundhedspædagogik" er ikke kun en "viden om", idet en udvalgt viden afspejler de værdier, der er i spil. Dette bliver helt klart i afsnittet Inuit-sundhed - et etnisk sundhedsbegreb, der rummer inuks tre bærende strukturer "Lys, Ånd, Navn". Forståelsen af sundhed i Grønland ligger således langt fra eksempelvis WHO's brede sundhedsbegreb med fundament i de to dimensioner "Livskvalitet" og "Fravær af sygdom".
Pointen er, at sundhed må forstås på baggrund af en værdiafklaring, og at ethvert forsøg på at fastholde eller skabe nye betydninger af sundhed er udtryk for bestemte værdisætninger. I bogen gennemgås fem centrale sundhedsdiskurser i en systemteoretisk optik: Den politiske, økonomiske, moralske, medicinske og pædagogiske med hver deres værdikode.
Med en tilegnet refleksiv kompetence vil aktørerne på sundhedsområdet kunne iagttage og diskutere, hvilke værdier der er på spil, konflikterne mellem egne og andres værdier og endelig stille deres egen viden og egne værdier til rådighed for kommunikation.
Dette er kun en enkelt central pointe fra bogen, der er meget mere at komme efter.