Anmeldelse

Stærke sammen

Stærkere sammen end hver for sig

Resiliens handler om vores indre styrke og om det stærke og trygge fællesskab. Intet andet er vigtigere at lære i skolen, og forældrene skal være med i det arbejde, er budskabet i dette materiale.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er efterhånden det mest utrolige, man kan downloade til brug i undervisningen. Det er ikke længere nødvendigt med fysiske bøger. Denne anmelder er dog glad for, at der også findes en papirudgave af "Stærke sammen". Det er et læringsforløb til mellemtrinnet, der styrker klassefællesskabet og det enkelte barn. Læringsforløbet styrker børns resiliens og handle­mulig­heder, og det ruster børnene til at forstå deres egne rettigheder og omsætte dem til praksis - særligt med fokus på retten til beskyttelse mod vold og overgreb.

Fakta:

Titel: Stærke sammen

Sider: 196

Forlag: Red Barnet, Sex og Samfund

Selv om jeg ikke kan skjule, hvor glad jeg er for fysiske bøger og rigtige cd'er og film i fysisk form, må jeg dog alligevel indrømme, at det er nemt og godt tænkt, at man kan finde alt, hvad man skal bruge til undervisningsforløbet, på hjemmesiden. Der er link i spalten til højre for anmeldelsen.

Materialet består af otte grundmoduler og to supplerende moduler samt et skole-hjem-modul, fordi det er vigtigt at inddrage forældrene, hvis mobning skal undgås i skolerne. Eller som et af mine børns skoleleder sagde: I de klasser, hvor forældrene er glade for hinanden, er børnene det også. Det er jo værd at tænke på.

Hvert modul varer 90 mininutter, som passer så glimrende til en dobbeltlektion, og det er til hvert modul skrevet, hvilke kompetencer der trænes i forhold til forenklede Fælles Mål. Trivsel er ikke noget, man arbejder med, fordi det er rart, men fordi det er færdigheder, der skal trænes. Nyttemoralen slår til igen. Der er ikke noget galt i det, men det kan nogle gange være lidt anstrengende, at almindeligt samvær ikke blot værdsættes for, hvad det er, men skal skemalægges og evalueres. Al denne målen og vejen kan godt være lidt opslidende, som om livet blot er noget, der skal overstås i en fart.

Alle skoler i Danmark har modtaget et eksemplar af "Stærke sammen" med posten, så alle lærere har haft mulighed for at sætte sig ind i materialet. Det er så blot min opgave at videreformidle, hvad jeg synes, så det kan få den opmærksomhed, det så afgjort fortjener.

Som gammel humanistisk lærer kan jeg ikke lade være med at tænke, at trivsel er forudsætningen for at kunne lære. Så hvis man ikke har tid i skemaet til alle otte emner, så er skole-hjem-modulet et godt sted at prioritere. Har man først forældrene med, kan alt lade sig gøre.