Anmeldelse

Hvad med motorikken?

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Denne motorikbog handler om læring og motorik i teori og praksis. Bogen giver en systematisk gennemgang af teorierne om læring og af motorisk udvikling og træning.

Bogen tager udgangspunkt i de symptomer, der karakteriserer de børn, der har motoriske vanskeligheder, og bogen beskriver de mulige årsager, der kan være, når børn får motoriske vanskeligheder. Der er en god og overskuelig gennemgang af den motoriske udvikling og læring og af Kjeld Fredens teori om de fem kompetencer/intelligenser. I afsnittet om motorik og hjernemoduler giver bogen en kort og overskuelig gennemgang af hjernens opbygning og formidling af sanseindtryk. I samme afsnit er der en kort beskrivelse af Luria, Jean Ayres og Britta Holles teorier. Herefter tager bogen fat i motorik og specialundervisning og kommer ind på 'den onde motoriske cirkel', og hvordan man vender den til 'den gode musisk-motoriske cirkel'. Derefter beskrives et udviklingsarbejde, og erfaringerne derfra udmøntes i ideer til handling i praksis, det drejer sig om forebyggende indsats og dannelsen af sundhedsteam i og omkring indskolingen.

Bogen indeholder også 14 forslag på træningsbaner til motorisk træning.

Målgruppen er lærere i børnehaveklasse, første og anden klasse, motoriklærere, forældre til børn med motoriske vanskeligheder og til undervisningen i motorik og læring på seminarierne.

Bogen er meget veldisponeret, og den sammenbinder teori og praksis godt og inspirerende. Bogen kan varmt anbefales.