Anmeldelse
Visst kan ALLA vara med!
Visst kan ALLA vara med!
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Denne svenske bog fokuserer på de pædagogiske perspektiver på Tilpasset Idræt og Bevægelse - kaldet TIB - for børn med forskellige funktionsnedsættelser. Forfatterne vil synliggøre, at børn med særlige behov kan deltage i idræt og i fysiske aktiviteter i et inkluderende fællesskab.
Fakta:
Titel: Visst kan ALLA vara med!
Forfatter: Lena Hammar, Inger Johansson
Pris: 195 kroner
Sider: 178 sider
Type: Bog
Forlag: Varsam AB
Bogen indledes med et teoretisk afsnit, der omhandler emner som pædagogiske og etiske synspunkter på "behov for særlig støtte", bevægelseserfaring, barnets motoriske og perceptuelle udvikling, en ligeværdig skole og legens betydning.
Herefter kommer et stort afsnit med praktiske eksempler og ideer inden for mange forskellige aktiviteter: skabende og kreative emner, motoriske og perceptuelle aktiviteter, tagfat-lege, redskabsbaner og stationer, fagintegrerende aktiviteter, boldspil, musik og bevægelse, frikvartersaktiviteter, friluftsliv og vinteraktiviteter. Dette afsnit er rigt illustreret. Hvert af de praktiske afsnit indeholder en beskrivelse af, hvordan elever med funktionsnedsættelser kan deltage.
Børn og unge med funktionsnedsættelser får ikke altid mulighed for at deltage i idræt som jævnaldrende. Nogle elever modtager slet ikke undervisning i faget idræt, hvilket er imod gældende lovgivning. Mange lærere og pædagoger føler sig ikke godt nok rustede til at kunne tilpasse og differentiere undervisningen, og det er meget sparsomt, hvad der findes af litteratur om emnet.
Bogen giver tips og ideer til tilpassede og inkluderende aktiviteter og er en god hjælp til lærere og pædagoger, der skal planlægge og gennemføre aktiviteter for børn med forskellige forudsætninger. Det kan være en skoleklasse med en enkelt integreret elev eller en specialklasse, hvor der er behov for tilpassede aktiviteter. Selvom bogen er svensk, gør illustrationerne den nem at gå til.