Anmeldelse

Boldspil og motorisk indlæring

Undervisning i boldspil med kvalitet

Et af de grundlæggende momenter i bogen er at kunne skabe en balance i idrætsundervisningen mellem teori og praksis gennem den praktiske undervisning og med en tydelig vinkel på boldbasis.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Boldspil og motorisk indlæring” har et tydeligt fokus i forholdet mellem hjerne og motorik. Det skaber en skarp retning mod motorisk indlæring i relation til boldspil, og derved sættes bogens kerneområder i en tæt sammenhæng.

Fakta:

Titel: Boldspil og motorisk indlæring

Forfatter: Jacob Wienecke

Pris: 300

Sider: 304

Forlag: Hetland

Bogens kapitel et er et grundlæggende boldbasisafsnit med fokus på grundlæggende praksis, det taktiske perspektiv og den sociale praksis og et godt boldspilsanalyseafsnit, hvor eksempelvis spilhjulet anvendes.

I kapitel to beskrives hele den teoretiske side af motorisk indlæring. Især afsnittet, der beskæftiger sig med træningsstrategier, giver nye og spændende tilgange til boldspilsundervisning, undervisning med fokus på eksempelvis bloktræning, serietræning eller randomiseret træning. Vi får også et velskrevet og præcist afsnit om feedbackbegrebet, der klart vil give andre muligheder i den daglige undervisning.

Kapitel tre beskriver forskellige perspektiver på praksis og giver bud på tematiseringer i boldspilsundervisning, der giver et fint fagligt billede af, hvilke overvejelser der skal ligge til grund for planlægning og gennemførelse af boldspilsundervisning.

Til sidst i bogen præsenteres en lang række boldspil, der vil kunne bruges i undervisningen, alt efter hvilket tema man arbejde med. Der sættes fokus på elementer, der bygger på det fysiske, det sociale, det psykiske, det tekniske og det taktiske – et kvalificeret og godt værktøj, der kan bruges som opslagsområde, når der skal findes relevante spil til undervisning i boldspil.

Allerbagerst i bogen findes en omfattende litteraturliste og et godt og anvendeligt stikordsregister og spilregister. Der findes også i bogen en række gode illustrationer, billeder og modeller, der er med til at fastholde det gode overblik.

En bog til idrætslæreren eller den idrætsstuderende på læreruddannelsen, der helt klart kan udvikle og fagliggøre boldspilsundervisning i skolen. Bogen er velskrevet, faglig og indsigtsrig, og den kan varmt anbefales til alle, der gerne vil lave spændende og fagligt funderet boldspilsundervisning i skolen.