Anmeldelse

getmoving.dk

getmoving.dk

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børn og unge bevæger sig alt for lidt. Tendensen gennem de sidste år er skræmmende, halvdelen af de 11-15-årige bevæger sig en time eller mindre om dagen. Sundhedsstyrelsens anbefaling er 60 minutter om dagen. Årets Get moving-kampagne blev udgivet med henblik på uge 41, hvor mange skoler sætter fokus på krop og motion. Men kampagnen og materialet skal have langt større opmærksomhed, hvis det for alvor skal ændre motionsvaner.

Fakta:

Titel: getmoving.dk

Type: Internet

Forlag: Sundhedsstyrelsen

www.getmoving.dk er et interaktivt idékatalog med et alsidigt udbud af ideer til forskellige former for fysiske aktiviteter. Materialet er varieret og illustreret med fotos og diagrammer. På hjemmesiden kan man ud over dette års kampagne også finde de foregående års kampagner og lade sig inspirere.

Årets kampagne sætter også fokus på forældrenes rolle, da deres opbakning og engagement er af afgørende betydning for de unges idrætsvaner.

Materialet er udgivet i samarbejde med Dansk Skoleidræt, Hjerteforeningen, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danmarks Idræts-Forbund og Skovstyrelsen, der hver især giver varierede bud på lege og bevægelsestilbud ude som inde.

Både idrætslærere, elever og forældre kan få god inspiration af at surfe rundt i materialet. Ud over aktivitetsforslagene er der også litteraturhenvisninger og henvisninger til kontaktpersoner, der kan uddybe eventuelle spørgsmål til aktiviteterne.

Get moving - målet er 60 minutter med fysisk aktivitet om dagen.