DLF mener: Invester i fællesskabet
Der er politisk fokus
på, at alt for mange børn og unge ikke trives. Manglende trivsel går ud over
børns og unges livskvalitet, og det er på længere sigt et problem for hele
samfundet. Som lærere kender vi det alt for godt fra vores hverdag. Allerede
ved skolestart er der mange elever, der har problemer. Hvert sjette barn under
ti år har alvorlige mentale helbredsproblemer, og hvert syvende barn får en
diagnose, inden det fylder 18 år. Det trækker spor videre i livet.
Der er mange komplekse forklaringer på, at en
stor gruppe unge ikke trives, og dermed er der heller ikke nogen nemme
løsninger. Men folkeskolen kan og skal spille en vigtig rolle for at medvirke
til at løse problemet. For mig at se afspejler den såkaldte “trivselskrise”, at
vores grundlæggende fællesskaber i samfundet er i krise. Det gælder vores
lokalsamfund, kultur- og fritidslivet – og det gælder folkeskolen. Når
fællesskaber svækkes, er det de mest udsatte, der rammes først.
Folkeskolens og undervisningens fællesskab er
blevet nedprioriteret til fordel for den enkelte elevs præstationer. Udhulingen
af klasselærerfunktionen, afskaffelsen af klassens time og øget fokus på test
er bare et par eksempler. Hvis vi skal vende den udvikling, er det afgørende at
investere i en markant styrkelse af skolens fællesskab.
Folkeskolen skal rumme alle elever uanset
deres baggrund og forudsætninger. Når de unge forlader skolen, skal det være
med en oplevelse af, at de har et eget værd, og at de kan. Et velfungerende,
forpligtende fællesskab i folkeskolen er simpelthen afgørende for, at alle unge
kommer godt videre i deres liv. Derfor er jeg glad for, at vi for tiden oplever
en helt ny politisk vilje til at prioritere folkeskolens fællesskab.
Til foråret kommer regeringens
“Reformkommission” med en rapport om den store gruppe af unge, som hverken er
under uddannelse eller i beskæftigelse. Vi følger deres arbejde tæt og giver
vores input. For de unge, der har svært ved at finde fodfæste, risikerer at
havne uden for samfundets fællesskab hele livet. Og en del af løsningerne skal
findes i folkeskolen.
Dansk
Arbejdsgiverforening har fremlagt beregninger, der viser, at hvis man kunne
flytte bare én procent fra at være udenfor, uden uddannelse og job over til at
være en del af fællesskabet i job eller uddannelse som 25-årige, ville det give
en samfundsøkonomisk gevinst på 13,7 milliarder om året. Selv for dem, hvor den
økonomiske bundlinje er den vigtigste målestok, er bedre økonomi til
folkeskolen en forbandet god investering. Hvad venter vi på?