Anmeldelse

Inspiration til folkeskolens sundhedsundervisning

Inspiration til folkeskolens sundhedsundervisning

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Temahæftet skal ses som inspiration for sundhedsformidlere og lærere, der ønsker at gøre elever i stand til at foretage sundhedsmæssige forandringer for sig selv og andre. Forandringerne skal ske gennem elevmedbestemmelse, hvor lærere og forældre støtter indlæring, erkendelse og vidensindsamling.

Fakta:

Titel: Inspiration til folkeskolens sundhedsundervisning

Sider: 40 sider

Type: Hæfte

Forlag: Undervisningsministeriet

Hæftet lægger vægt på evaluering som middel til at sikre, at lærerne og skolerne skaber de bedste betingelser for at nå de sundhedsfremmende mål. Derfor beskriver hæftet også forskellige formål med og metoder til at evaluere inden for lærekompetencer, elevernes handlekompetencer og sundhedsundervisningen.

Sidste del i hæftet handler om, hvad sundhedspolitik er, og i hvilken kontekst den bør formuleres. Sundhed skal ses i et større perspektiv, og skolen skal indtænke det omkringliggende miljø og lokalsamfund, så der er sammenhæng mellem det, eleverne lærer, og det, de oplever uden for undervisningen.

Hæftet er holdt i et letforståeligt sprog og indeholder inspirerende indspark i form af konkrete eksempler, som direkte kan bruges ude i skolerne. Temahæftet præsenterer relevante cases, hvor elever, forældre og lærere samarbejder om sundhed og trivselsrelaterede emner som rygning, alkohol, skolekantiner, medbestemmelse og glæde. Hver case afrundes med gode og inspirerende spørgsmål, som lærere eller sundhedsformidlere kan bruge til refleksion. Casene giver en konkret forståelse for, hvordan medbestemmelse og vægt på handlingskompetencer hos eleverne skaber succes og forandringer.

Evalueringsdelen er tung at læse, og man mister hurtigt overblikket over de forskellige definitioner og evalueringsprocesser. Eksemplerne letter dog forståelsen lidt.

Desuden bærer hæftet præg af at være sammensat af forskellige dele, der hver for sig gentager hinanden. Gentagelse fremmer som bekendt forståelsen, men det gør også teksten lang og til tider kedelig.