Anmeldelse
Gøgl i hverdagen - sådan!
Gøgl i hverdagen - sådan!
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Titlen angiver, hvad denne bog drejer sig om, og i udråbstegnet ligger antydningen af en opfordring til at gå i gang. Indledningen bekræfter antydningen. Her sprudler forfatterne med deres argumenter for og positive erfaringer med gøgl med indskolingsbørn:
Fakta:
Titel: Gøgl i hverdagen - sådan!
Forfatter: Gudrun Gjesing, Anton Niemann Jensen
Pris: 158 kroner
Sider: 70 sider
Type: Bog
Forlag: Dafolo
"Vort ønske er ikke bare at skabe grobund for oplevelser, men i lige så høj grad at give bevidsthed om de kropslige sidegevinster, disse aktiviteter også har".
Nogle af disse sidegevinster afspejles og dokumenteres i bogens mange fotos: Fællesskab, samvær, glæde, spænding, koncentration, mod, grænseoverskridelse, stolthed og så videre - alt sammen aspekter, der fremmer et godt læringsmiljø.
Bogen indledes med overvejelser om rammer, lokaler, hvad man skal være opmærksom på, og hvilke forudsætninger man som lærer eller pædagog skal besidde. Herefter følger aktivitetsbeskrivelserne, som udgør størstedelen af bogen.
I dette afsnit, som er opdelt i gøgl og akrobatik, er de enkelte aktiviteter beskrevet og visualiseret gennem fotos. Det er klart og overskueligt med gode råd og differentieringsmuligheder. Her kan vi lære, hvordan man kan stå på glasskår og ligge på sømbræt. Ved hver aktivitet har forfatterne beskrevet, hvad den konkrete aktivitet stimulerer hos børnene.
I slutningen af bogen redegør forfatterne for, hvordan de forstår og vurderer begreber som selvfølelse og selvværd. Jeg synes, det er en meget praktisk, vedkommende, inspirerende og brugbar bog i al sin konkrete enkelhed.