Anmeldelse
Worfor!
Hvorfor [WORFOR!]? Ja, hvorfor ikke?
Naturvidenskabelig læring gennem leg og kropslige aktiviteter, kreativ udfoldelse, undersøgelser og eksperimenter. Vel at mærke i sammenhænge, hvor der også er tid og plads til både fantasi og filosofisk eftertanke. Denne bog rummer det hele.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Overskriften er til dels lånt fra forfatterens egen indledning. Den skal fange læseren og vække den undren og nysgerrighed, som netop er vigtige omdrejningspunkter i bogen. ”Worfor” er en sammensætning af ”workshop” og ”fortælling” – der er altså lagt op til, at fantasien såvel som kreativiteten skal være vigtige ledsagere på rejsen mod læring.
Fakta:
Titel: Worfor!
Forfatter: Henriette Brun
Pris: 411,25
Sider: 228
Forlag: Dafolo
Som noget af det første inden for hvert emne præsenteres de små poder for en forunderlig fortælling. Og dén betegnelse er ikke spor overdrevet: ”Lunas campingfærd” handler for eksempel om solsystemet og meteorer, grundstoffer/svovl tages under behandling i ”Da Walters lagkage sprang i luften”, og i ”Spæk, strik og gamle fjender” er det proteiner, som børnene skal opdage og lære noget om.
Herudover bydes på nyskrevne rim og remser, der inden for hvert emne præsenterer ord og begreber, og endelig er der de såkaldte pitstop. Et multivers for sig, hvor det bliver endnu tydeligere, hvilken vældig ambition forfatteren har med sit værk: undersøgelser og forsøg, visuelle øvelser og kunst, leg og bevægelse, mad med tema. Som indledning til alt dette skal børnene endda beskæftige sig med vægtige filosofiske spørgsmål såsom viden/tro og uendelighed.
Alt, hvad jeg i øvrigt kunne skrive, ville (også) være en fattig afglans af nævnte indledning om det magiske læringsrum; den være hermed anbefalet som den bedste introduktion: Hvis man ikke er faldet pladask efter endt læsning, så ved jeg ikke …
Målgruppen skulle være børn i institutioner og indskoling, fire-otte år gamle. Jeg tænker, at der også vil være rigtig meget at gå med, hvor og når som helst der til og med 5. klasse kan skabes plads i skemaet og rum i huset. Om ikke andet kan de påkrævede to sammenhængende dage vel fremtrylles - helst flere gange årligt - i forbindelse med temadage eller emneuger.
Den sidste ting, også i bogen: en meget omfattende ordliste, der måske bruger tre-fire-fem linjer på hver forklaring. Det er her tilstrækkeligt til at nå i dybden og gøre sin læser klogere – overraskende nok i modsætning til listerne i mange andre materialer, som jeg har læst og anmeldt. Og nej, børn i denne målgruppe skal (heller) ikke vide alt om alting, men den besked, de kan få fra deres ”voksne”, skal være ordentlig. Også dén kan de få her.