Anmeldelse

Hvad er... Tropiske og subtropiske nytteplanter?

Banan, Bomuld, Citrus-frugter, Kaffe, Kakao, Batat, maniok og yams, Kokos, Krydderi-planter, Olie-palmen og Ris

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Serien er blevet til som et projekt i forbindelse med formidlingen til og undervisningen af folkeskoleelever ved Århus Universitets væksthuse i Botanisk Have. Intentionen var, at eleverne kunne have mulighed for at forberede sig til og derved have større udbytte af et besøg. Derfor findes der også tilknyttede arbejdsopgaver, som dog er specifikt rettede mod at skulle løses ved et besøg i væksthuset.

Hæfterne kan imidlertid sagtens bruges i andre sammenhænge - for eksempel også før besøg i andre væksthuse. Det er uprætentiøse, men nydelige hæfter i A4-format med en kortfattet og klar tekst og instruktive, charmerende tegninger af Kirsten Tind.

Materialet er primært beregnet på de yngre elever, men vil kunne anvendes supplerende i hele skoleforløbet. Den første titel fortæller om emnet generelt, og både her og i de øvrige titler om de enkelte planter får man mange sidegevinster i form af delemner om for eksempel genetik, forædling, podning, kulturhistorie, miljø og kost.

Til en del af disse afsnit kræves forhåndsviden eller god lærerstøtte, men ellers vil eleverne kunne arbejde selvstændigt med hæfterne som grundlag. Hvert hæfte er fyldt med faglig viden, gode historier, skægge detaljer og oplæg og anvisninger på praktiske aktiviteter, og de vil kunne anvendes i mange sammenhænge, således også i hjemkundskab.

Ikke smart og flot, men nydeligt og godt.