Anmeldelse

Hjernen

Hjernen

Den nyeste hjerneforskning viser, at hjernen er under konstant forandring, og at man har meget større muligheder for at påvirke hjernen, end man tidligere troede

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Seks stykker frugt eller grønt om dagen var en kampagne, som har gjort et uudsletteligt indtryk på mange danskere. Nu følger Experimentarium trop med en særudstilling om hjernen, der bygger på syv hjerneleveråd formuleret af den svenske hjerneforsker Rolf Ekman.

Det gennemgående tema i udstillingen er, at hjernen er plastisk og dermed kan og skal udfordres og trænes hele livet. Til udstillingen følger et undervisningsmateriale, der henvender sig til henholdsvis mellemtrinet (helt ned fra 3. klasse) og de ældste klasser i folkeskolen.

Undervisningen kan bygges op således, at man, inden man besøger Experimentarium, bruger cirka fire lektioner på introduktion til emnet og små forsøg, der er nøje beskrevet i undervisningsmaterialet. Efter besøget er der lagt op til minimum en lektion til diskussion og sammenligning af resultater.

I udstillingen er der et netbaseret guidesystem, hvor man med en lille fingerring logger sig på hver forsøgsstation. Resultaterne bliver gemt og sendt til den e-mail-adresse, man indledningsvis taster ind ved "tjek-ind". På baggrund af en lille test foreslår guidesystemet, hvilke områder i udstillingen det vil være en god ide at prøve og efterfølgende arbejde videre med.

I tilknytning til udstillingen er der mulighed for ekstra aktiviteter. Man kan for eksempel booke en af de fem spastikere, der er ansat på Experimentarium. De fortæller, hvordan deres hjerneskade påvirker deres liv.

Set med voksenøjne og læringsbriller er udstillingen glimrende i sin vekslen mellem information og praktiske og sjove øvelser. Ligeledes er undervisningsmaterialet overskueligt og let tilgængeligt. Dog vil læreren nok skulle sætte sig lidt ind i nervesystemet og hjernens opbygning på forhånd, hvis man skal være klædt på til at tage en diskussion med eleverne.

Anmelderen besøgte udstillingen med to små meget forskellige prøveklude på ni år. Det skal tilføjes, at dette var i efterårsferien, hvor Experimentarium er proppet med mennesker. Børnenes kommentarer var da også, at det var meget skægt, men at der var for meget kø. Efter kort tid i udstillingen var deres kommentar: "Må vi ikke gå ovenpå og lege?" Uden at jeg skal stille mig til dommer i en diskussion om, hvorvidt læring er størst gennem leg eller læring, er det bemærkelsesværdigt, at de små poder finder særudstillingen om hjernen lidt tung, imens den permanente udstilling opfattes som leg.

Udstillingen kan varmt anbefales, dog er det vigtigt at sørge for, at der er nok voksne med, der undervejs kan hjælpe eleverne med introduktion og udførelse. En idé kan også være, at man på forhånd udfærdiger nogle spørgsmål til eleverne, så man sikrer sig, at de bruger den tid på opstillingerne, som er tiltænkt.