Anmeldelse

Vandmiljøindsatsen

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Tunø dyrker de rent grundvand. Det har øboerne gjort lige siden 1990, hvor nitratindholdet i øens boring viste sig at være for højt på grund af grøntsagsavl. I denne bog får vi beretningen om, hvordan en mangeårig overvågning og indhøstet, dokumenteret viden anvendes i politiske og praktiske beslutninger for at rette op på forureningen med næringsstoffer i de danske vandområder.

Bogen indgår i en serie, der udgives i samarbejde med Danmarks Miljøundersøgelser. Her behandles både metoder, lovgrundlag, forureningskilder, grundvand, vandløb, søer, fjorde og hav. Og da det hele hænger sammen, er der også et afsnit, der giver et tværgående overblik over de forskellige lokaliteter. En række specialister har bidraget med bogens artikler, men en grundig redaktion har forstået at fastholde helheden i indholdet.

Som det første sted i landet oprettede Tunø en beskyttelseszone omkring vandværket. Porrerne måtte vige for det gode grundvand. Den metode har båret frugt, og det er med til at vise, at en aktiv indsats kan være med til at genoprette en god grundvandskvalitet.

Som led i styrkelse af Uddannelse for Bæredygtig Udvikling giver "Vandmiljøindsatsen" det, man som underviser har brug for som faglig ballast til behandling af danske vandes tilstand. Emnet giver talrige muligheder for feltarbejder, uanset hvor i landet skolen ligger. Dele af indholdet vil også kunne bruges i projektarbejder på de ældste klassetrin. I det hele taget er bogen et fornemt eksempel på, hvordan praktisk viden og forskningsbaseret stof kan formidles til lægmænd, og den har sin naturlige plads på lærerbiblioteket.