Anmeldelse

Det fælles i naturfagene

Fælles om det fælles i naturfagene

Kravene til fællesfaglig naturfagstænkning er med den nye prøveform ikke blevet mindre. Bogen er et must have og et must read, fordi den fanger og formidler bredden og dybden af problemstillingerne.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Faget natur/teknik, senere hen natur/teknologi, har i min optik fristet en tilværelse i skyggen af naturfagene geografi, biologi og fysik/kemi. Vist er der i årenes løb udgivet læremidler med en klar ambition om at favne alle klassetrin og alle faglige aspekter (her tænker jeg umiddelbart på en klassiker som Malling Becks "Natek", der nu må siges at være afløst af eksempelvis Gyldendals "Puls"). Men det har måske alligevel knebet med i samme omfang at finde eller/og kvalificere den lærer, der ikke bare tog natur/teknologi i 2.x, fordi hun i forvejen var klasselærer – eller hvor vedkommendes faglige udgangspunkt var snævert knyttet til blot ét af de klassiske fag.

Fakta:

Titel: Det fælles i naturfagene

Forfatter: Bodil Nielsen, Keld Nørgaard

Pris: 229

Sider: 165

Forlag: Samfundslitteratur

Senest ved indførelsen af den fællesfaglige prøve efter 9. klasse er sådanne problematikker blevet opløftet til en højere potens. Derfor er nærværende nye udgivelse så vigtig at få sat sig grundigt ind i.

”… behandler undervisning i hvert af de fire kompetenceområder … et særligt kapitel om den fællesfaglige prøve … arbejde med problemstillinger inden for de seks fællesfaglige fokusområder …”. Således citeret fra forordet, som det kunne være fristende at bruge resten af anmeldelsen på, fordi bogens indhold i den grad holder, hvad titlen lover. Jeg er i det mindste ikke bekendt med, at der skulle findes andre materialer, der netop kommer så grundigt og så fagligt kvalificeret omkring det fælles – så at sige på langs af skoleforløbet fra 2. til 9. klassetrin såvel som på tværs af fagene i den udstrækning, de nu optræder på de enkelte årgange.

Det største scoop for dem, der tumler med også at prøveforberede eleverne, vil måske være den afsluttende, minutiøse gennemgang af konkrete eksempler på undervisningsforløb. Det kan dog ikke anbefales at læse bogen bagfra – hvis du således kun ”når til” anden del, går du glip af konteksten …

Sjældent har så mange (af os lærere) haft så få (forfatterne) at takke for så meget – her altså hvad angår formidling af uundværlig viden og forslag til praksis på et felt, der for nuværende langtfra kan være opdyrket i tilstrækkeligt omfang. En lancering for to år siden ville have været endnu mere velkommen.