Anmeldelse
Bioteknologi / Muskelmus og spinatgrise
Undervisningsavis fra Politiken og Gyldendal
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Under fællesnævneren bioteknologi har Politiken og Gyldendal i samarbejde udgivet endnu en undervisningsavis. Titlerne er henholdsvis "Muskelmus og spinatgrise" og "Bioteknologi". Den første henvender sig til elever i 4.-6. klasse og er på 16 sider, den anden til ungdomsuddannelserne og er på 24 sider. Til begge aviser er der udarbejdet spørgsmål til teksten, forslag til aktiviteter og oplæg til diskussion på hjemmesiden www.undervisningsavisen.dk. På hjemmesiden kan man også finde alle de billeder, der er brugt i aviserne.
Bioteknologi er et vanskeligt emne at tage op, og spørgsmålet er, om det overhovedet er et emne, der egner sig til natur/teknik-undervisning på mellemtrinnet. Jeg tror, mange af tingene vil gå hen over hovedet på 11-12-årige. Personligt ville jeg foretrække at vente til biologiundervisningen i 7. og 8. klasse, hvor man normalt alligevel kommer ind på forplantning, gener, dna og så videre, hvilket er en forudsætning for overhovedet at kunne forstå, hvad bioteknologi er. Der ville jeg til gengæld gerne bruge avisen, som på en meget pædagogisk måde forklarer alle de vanskelige begreber og tager nogle af de store spørgsmål op, som i forvejen interesserer elever i den alder.
Aviserne lægger hele tiden op til debat og diskussion og stiller spørgsmål som "Ville du selv bryde dig om at få et grisehjerte, hvis dit eget var sygt?" Som underviser bliver man således konfronteret med nogle spørgsmål, som man ikke lige går og tænker over til daglig, og mange af spørgsmålene kan ikke besvares entydigt.
Alt i alt et stort og spændende emne præsenteret på en indbydende måde. Et klassesæt på skolen vil helt sikkert være et godt supplement til biologibøgerne.